نوشته شده توسط : atefeh

احکامی در مورد قبله‏

احکامی در مورد قبله‏

مذهبی(لطفا برای اطلاع از احکام دینی خود فقط به این مطالب اکتفا نکنید و به مرجع تقلید خود رجوع کنید)

این مطالب از پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) در این پست قرار داده شده است.
س : خواهشمندیم به سؤالات زیر پاسخ فرمایید:
 1. به استناد بعضی از کتاب‏های فقهی، گفته شده که در روزهای چهارم خرداد و بیست‌وششم تیر(1)  آفتاب به‌طور عمودی بر کعبه می‏تابد. آیا در این هنگام، تشخیص جهت قبله با نصب شاخص در زمانی که صدای اذان مکه بلند می‏شود، امکان دارد؟ اگر جهت قبله در محراب مساجد با جهت سایه شاخص اختلاف داشت، کدامیک صحیح‏تر است؟
 2. آیا اعتماد بر قبله نما صحیح است؟
ج: اعتماد بر شاخص يا قبله نما در صورتى که موجب اطمينان براى مکلّف شود، صحيح است و بايد طبق آن عمل گردد، و در غير اين صورت مى‏توان بر اساس محراب مساجد و قبور مسلمين جهت قبله را تشخيص داد.
س : اگر شدت درگیری و جنگ مانع تعیین جهت قبله شود، آیا نماز خواندن به هر طرف صحیح است؟
ج: اگر گمانش به هيچ طرف نمى‏رود و وقت هم باشد بنا بر احتياط، بايد به چهار طرف نماز خوانده شود. ولى اگر وقت نباشد، به مقدار وسعت وقت به هر طرف که احتمال مى‏دهد قبله است، نماز بخواند.
س : اگر نقطه مقابل کعبه مکرّمه در طرف دیگر زمین مشخص شود به‌طوری که اگر خط مستقیمی از وسط زمین کعبه عبور کند و زمین را شکافته و از مرکز آن بگذرد، از سمت دیگر این نقطه بیرون آید، در این جا چگونه می‏توان رو به قبله ایستاد؟
ج: ملاک روبه قبله بودن اين است که انسان از سطح کره زمين به طرف بيت عتيق باشد، يعنى از طرف سطح زمين رو به طرف کعبه که روى زمين در مکه مکرّمه ساخته شده است، بايستد. بنا بر اين اگر انسان در يک نقطه‏اى از کره زمين باشد که اگر خطوط مستقيمى از چهار جهت آن مکان بر سطح کره زمين به طرف مکه مکرّمه ترسيم شود، از نظر مسافت با هم مساوى باشند، مخير است براى قبله به هر طرف که خواست بايستد و نماز بخواند. ولى اگر مسافت خطوط در بعضى از جهت‏ها کمتر و کوتاه‏تر باشد به مقدارى که با آن، صدق عرفى رو به قبله بودن اختلاف پيدا کند، بر انسان واجب است جهت کوتاه‏تر را انتخاب کند.
س : اگر انسان در وضعیتی باشد که اصلاً جهت قبله را نداند و گمانش نیز به هیچ طرف نرود، وظیفه‏اش نسبت به نماز چیست، یعنی به کدام جهت نماز بخواند؟
ج: در مفروض سؤال بنا بر احتياط بايد به چهار طرف نماز بخواند و اگر براى چهار نماز وقت ندارد، به هر اندازه که وقت دارد، نماز بخواند.
س : تشخیص قبله در قطب شمال و جنوب چگونه است و نماز چگونه خوانده می‏شود؟
ج: ملاک تعيين جهت قبله در قطب شمالى و جنوبى، تعيين کوتاه‏ترين خط از مکان نمازگزار از روى سطح زمين به طرف کعبه است، و پس از تعيين آن خط، بايد به همان طرف نماز خواند.
س1- قبله يابى تنها به کمک قواعد علمى (جهت يابى يا روشهاى قبله يابى) چه حکمى دارد؟
س2- قبله يابى تنها به کمک قبله نما يا قطب نما چه حکمى دارد؟
ج1و2) اگر از قواعد علمى و يا قبله‌نما اطمينان به جهت قبله حاصل شود مانع ندارد و مى‌توان به آن اعتماد کرد.
س: اگر در نماز سهواً صورت به طرف چپ يا راست برگردد آيا نماز باطل است؟
ج) اگر التفات صورت فاحش نيست به گونه‌اى که تمام صورت به طرف راست و يا چپ برگردانده نشود، اشکال ندارد.
س: مى‌خواستم بدانم که در نماز انحراف از قبله تا چه حد مجاز است و به نماز لطمه‌اى نمى‌زند؟
ج) عالماً و عامداً نبايد منحرف شود ولى اگر قبله را نداند و يا فراموش کند و از قبله منحرف شود و نماز بخواند و بعد متوجه شود، اگر به حدّ دست راست و يا دست چپ قبله نرسيده باشد (يعنى کمتر از 90 درجه باشد)، نمازش صحيح است.
س: اهميت قبله در نماز چه قدر است و اگر در مکانى قرار داشتى که جهت قبله مشخص نبود و راهى براى يافتن آن هم وجود نداشت و بعد از خواندن نماز بعداً (چند روز بعد) متوجه شدى که جهت قبله اشتباه بوده بايد چه کرد؟
ج) بطور کلّى کسى که هيچ راهى براى يافتن قبله ندارد و گمانش هم به هيچ طرف نمى‌رود، بنابر احتياط واجب بايد به چهار طرف نماز بخواند و اگر عمداً برخلاف وظيفه عمل کرده و بعد هم متوجه شده به طرفى که نماز خوانده اشتباه بوده است، بايد بنابر احتياط نماز خود را اعاده نمايد.
س: کسى که در حال اضطرار نمى‌تواند به طرف قبله نماز بخواند، آيا جهات غير از قبله برايش يکسان است؟
ج) اگر جهت قبله را نمى‌شناسد، بايد تحقيق كند تا با موازين شرعى جهت قبله را تشخيص دهد ولى اگر با اين كه جهت قبله را مى‌داند نمى‌تواند به جهت قبله نماز بخواند، بايد به طرف يمين يا يسار به مقدارى كه به 90 درجه نرسد نماز بخواند و مجزى است و با امكان منحرف شدن به كمتر از 90 درجه، انحراف تا حدّ 90 درجه يا بيشتر جايز نيست و نماز مجزى نيست و هر گاه در حالتى باشد كه به هيچ نحو نتواند رو به قبله يا رو به نقطه نزديك به قبله نماز بخواند به همان حال كه هست نماز بخواند و صحيح و مجزى است و قضا ندارد.
س: به نظر حضرتعالى خواندن نماز جماعت استداره‌اى در مسجد الحرام صحيح است يا خير؟
ج) نماز کسانى که پشت سر يا دو طرف امام ايستاده‌اند، صحيح است لکن نماز افرادى که روبروى امام قرار دارند، صحيح نيست.
س: به من گفته شده كه در آمريكاى شمالى قبله به سمت شمال شرقى است. نظرتان در اين باره چيست؟
ج) ميزان در تشخيص قبله، خط امتدادى از جايگاه وقوف نمازگزار که بر روى کره زمين عبور کند و به کعبه معظمه برسد، مى‌باشد و تشخيص آن در هر مکانى با مکلف حاضر در آن مکان است که با ابزار علمى اطمينان بخش يا امارات شرعيه و يا شهادت شهود تشخيص دهد.
س: بنده در مسافرت‌هاى بين شهرى به قبله‌هاى سر راهى رستوران‌ها اعتماد ندارم و از قبله‌نما استفاده مى‌‌كنم، در يكى از مسافرتها قبله‌اى كه من به سمت آن نماز مى‌‌خواندم با قبله اى كه از قبل در نمازخانه رستوران مشخص شده بود اختلاف زيادى داشت و بنده نيز چون يقين داشتم كه وظيفه اى نسبت به آگاه كردن بقيه مسافرها ندارم، حرفى نگفتم. آيا واقعاً بر گردن من حقى بوده است؟
ج) در فرض سؤال، شما وظيفه‌اى نسبت به ديگران نداريد.
س: شخصى در خانه‌اى زندگى مى‌‌كند و بدون تحقيق صحيح، رو به سمتى نماز مى‌‌خواند و بعد از گذشت مدتى معلوم مى شود كه آن سمت اشتباه بوده، حالا وظيفه‌ اين شخص نسبت به نمازهايى كه خوانده چيست؟
ج) اگر با استناد به طريق معتبر شرعى قبله را شناسايى كرد و به سوى آن جهت نماز خواند، نمازهاى گذشته محكوم به صحت است هر چند در صورت كشف خلاف به مقدارى كه معلوم شده باشد كه نمازش پشت به قبله بوده، احتياطاً بايد قضا نمايد.
س: آيا امروزه مى‌‌شود از قبله‌نما و يا خورشيد، براى نشان دادن قبله استفاده كرد و چه قدر قابل اعتبارند؟
ج) اگر موجب اطمينان است، مانعى ندارد.
س: شخصى با فرض علم به جهت دقيق قبله، عمداً مقدارى به سمت راست يا چپ منحرف شده و نماز مى‌خواند نمازهاى او چه حكمى دارد؟
ج) اگر قبله را تشخيص داده، انحراف از آن ولو به مقدار كم صحيح نيست.
س: در مدرسه‌اى براى تعيين جهت قبله و ساخت محراب از قبله نماهاى مدرج موجود در كشور استفاده شده است اما برخى معتقدند اعتماد به قبله نماى فوق معتبر نبوده و مى‌‌بايستى به شاخص رجوع كرد. نظر معظم‌له در خصوص اعتبار قبله‌نما براى تعيين قبله چيست؟
ج) اگر اطمينان آور است، اعتماد به آن مانع ندارد.

احکامی در مورد قبله‏

اللهم عجل لولیک الفرج



:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

آموزش و طرز تهیه برنج ایتالیایی

آموزش و طرز تهیه برنج ایتالیایی

آشپزی:در ایران برخی در برنامه عذایی خود هم از غذاهای سنتی و هم از غذاهای مدرن استفاده می کنند دستور پخت بعضی از غذاها از کشورهای دیگری وارد ایران شده اند.

مواد لازم

سینه مرغ یا فیله خلالی شده            250 گرم
اسفناج خرد شده                            500 گرم
هویج خلالی شده                           300 گرم
پیاز سرخ شده                               نصف پیمانه
ذرت                                             نصف پیمانه
محلول زعفران                                دو تا سه قاشق سوپخوری
قـارچ خرد شده                               300 گرم
برنج                                             چهار پیمانه
نمک، فلفل و ادویه                          به میزان لازم
نخودفرنگی و آبلیمو                         به میزان لازم

طرز تهیه

ابتدا پیاز سرخ شده را در تابه‌ای ریخته و کمی روغن به آن اضافه می‌کنیم. خلال‌های مرغ را به آن افزوده کاملا تفت می‌دهیم. سپس هویج را اضافه کرده، با مواد مخلوط نموده، بعد اسفناج را افزوده و به تفت دادن ادامه می‌دهیم تا مواد پخته و نرم شوند.
در ظرف دیگری قارچ‌ های خرد شده را به همراه کمی روغن و یک قاشق سوپخوری آبلیمو تفت داده تا آب قارچ کشیده شود. بعد قارچ‌ها را به همراه ذرت، نخودفرنگی، نمک، فلفل و ادویه به مواد اضافه کرده و مخلوط می‌نماییم. حالا حرارت را خاموش کرده، برنج را آبکش نموده و مواد را به همراه محلول زعفران لابه‌لای برنج ریخته و برنج را دم می‌گذاریم. بعد از 30 تا 40 دقیقه غذای ما آماده سرو می‌باشد.

آموزش و طرز تهیه برنج ایتالیایی



:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

آشپزی

مواد لازم

نان تست چهار عدد
پنير خامه‌اي يك بسته
نعنا و ريحان و نمک به ميزان لازم
گوجه‌فرنگي ريزشده و خیار رنده شده از هر کدام يك عدد

تست پنیر و ریحان

تست پنير و ريحان

طرز تهيه

ابتدا پنير خامه‌اي را با چنگال له كنيد. خيار رنده‌شده، نعنا و ريحان ريز شده را به آن اضافه نماييد. سپس مواد را با هم مخلوط كرده و نان تست‌ها را قالب بزنيد. مقداري از مواد روي نان‌ها ريخته و روي آنها را با گوجه‌فرنگي نگيني‌شده تزئين كنيد.

آموزش آشپزی



:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

همبرگر سبزی

مواد لازم

تره ‌فرنگي خردشده يك پيمانه
كرفس رنده‌شده يك پيمانه
هويج رنده‌شده يك پيمانه
سيب‌زميني رنده‌شده يك پيمانه
جعفري خردشده دو قاشق غذاخوري
تخم‌مرغ دو عدد
پياز رنده‌شده يك عدد
آرد سوخاري چهار قاشق سوپخوري
سير رنده‌شده چهار حبه
نمك، زردچوبه، فلفل و روغن به ميزان لازم
خيارشور و نان همبرگر به ميزان لازم

همبرگر سبزی

همبرگر سبزی

طرز تهيه

همه مواد را با هم مخلوط مي‌‌كنيم و ورز مي‌‌دهيم تا چسبندگي پيدا كنند، سپس به اندازه گردو از آن برداشته و در روغن سرخ مي‌‌كنيم، پس از حاضر شدن آن را با نان همبرگر و خيارشور سرو مي‌‌كنيم.

آموزش و طرز تهیه ساندویچ همبرگر



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

گريل ساندویچ مرغ

مواد لازم

سينه‌ مرغ چهار عدد

زعفران دم كرده دو قاشق غذاخوري

پياز يك عدد

آبليمو يك قاشق مرباخوري

كلم بروكلي پخته شده دو پيمانه

قارچ تفت داده شده 100 گرم

گوجه گيلاسي يك پيمانه

ساقه رزماري و نان حجيم به ميزان لازم

نمك، فلفل، ادويه و روغن زيتون به ميزان لازم

طرز تهيه

سينه‌ مرغ را با زعفران، پياز، آبليمو و كمي روغن زيتون و نمك مزه دار كرده و در يخچال سه ساعت استراحت دهيد. بعد از يخچال در آورده و سينه‌ها را كمي بكوبيد. تابه را داغ كرده اول نان‌هاي برش زده را كمي روغن زده و در تابه قرار دهيد وسپس سينه مرغ را درون تابه سرخ كرده بعد از 3 الي4 دقيقه برگردانده و طرف ديگر را كباب كرده آنها را اريب برش بزنيد. اول سبزي‌ها و سپس مرغ‌ها را قرار داده و با ساقه‌هايي از رزماري تزيين كنيد.

آموزش و طرز تهیه ساندویچ مرغ



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

کوفته ريحـان

مواد لازم

برنج پخته شده - 100 گرم
گوشت چرخ كرده گوساله - 400 گرم
سبزي ريحان خرد شده - 150 گرم
تخم‌مرغ - يك عدد
آرد نخودچي - دو قاشق غذاخوري
نمك، زردچوبه و فلفل - به ميزان لازم
روغن براي سرخ كردن - به ميزان لازم
مواد لازم براي سس كوفته:
پياز خرد شده - دو عدد
رب گوجه‌فرنگي - دو قاشق غذاخوري
سير - دو حبه
پيازچه - سه شاخه خرد شده
آبليمو - پنج قاشق غذاخوري
روغن - به ميزان لازم

 

آموزش و طرز تهیه کوفته تبریزی

 

طرز تهيه 

كـوفته ريحـان

كـوفته ريحـان

 ابتدا گوشت چرخ‌كرده را با سبزي خرد شده، تخم‌مرغ و آرد نخودچي مخلوط مي‌كنيم و همراه با برنج پخته شده به مدت 15 دقيقه خوب ورز مي‌دهيم يا 40 بار گوشت را به كف ظرف مي‌زنيم تا خوب چسبندگي پيدا كند. بعد به اندازه يك گردو از اين مخلوط برمي‌داريم و به شكل بيضي درمي‌آوريم و در روغن خوب سرخ مي‌كنيم. در آخر كوفته‌ها را در سس مي‌خوابانيم تا آب كوفته‌ها گرفته شود.

طرز تهيه سس كوفته

 ابتدا پياز را نگيني خردكرده و در تابه‌اي سرخ مي‌كنيم تا حدي كه طلايي شود. پيازچه و سير را اضافه مي‌كنيم، وقتي خوب تفت خورد رب را اضافه كرده و تفت مي‌دهيم. دو ليوان آب اضافه مي‌كنيم، وقتي آب‌جوش آمد كوفته‌ها را داخل آن قرار مي‌دهيم.در ظرف را باز مي‌گذاريم تا بجوشد تا حدي كه در آخر يك ليوان آب باقي بماند.

نكته :در پخت انواع كوفته‌ها نبايد در ظرف گذاشته شود چون باعث وا رفتن كوفته‌ها مي‌شود.آب ليمو را در آخر اضافه مي‌كنيم 10 دقيقه قبل از سرو غذا. مي‌توانيد در تهيه اين غذا از برنج گرد يا اگر در دسترس نداشتيد خرده برنج استفاده كنيد.

آموزش و طرز تهیه کوفته تبریزی



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

آش غلغل

آش قُلقُل از سوپ های محلی شوشتر محسوب شده که بسیار خوشمزه و مفید می باشد.

مواد لازم

سر دست گوساله 500 گرم

پیاز متوسط 1 عدد

لپه باقالی 100 گرم

گندم پوست کنده  150 گرم

برنج 50 گرم

لوبیا قرمز  100 گرم (12 ساعت در آب بخوابانید)

نخود 100 گرم (12 ساعت در آب بخوابانید)

لوبیا چشم بلبلی 100 گرم (12 ساعت در آب بخوابانید)

عدس  100 گرم (24 ساعت در آب بخوابانید)

نعنا و سیر داغ

نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز

پیاز داغ

زردچوبه، پودر لیموعمانی یک قاشق سوپخوری

 

آموزش تهیه آش رشته

آش غلغل

آش غلغل

طرز تهیه

برنج و گندم را با مقداری آب روی حرارت قرار می ‏‏‌دهیم تا کاملا پخته و نرم شود.سپس گوشت را با 1 عدد پیاز خام و مقداری آب روی حرارت قرار دهید تا کاملا پخته شود.حبوبات را که از شب قبل خیس کرده‌‏اید به ترتیب پخت، اول نخود را بپزید کمی که نیم ‏پز شد لوبیا قرمز و لوبیا چشم ‏بلبلی را اضافه کنید و بعد از آن که نیم ‏پز شدند لپه باقالی را به همراه عدس اضافه کنید تا زمانی که کاملا پخته شوند.

گندم و برنج پخته شده را به حبوبات اضافه نموده و با گوشت کوب‌ یا هر وسیله‌ی دیگری که می‌توانید، کمی حبوبات را نرم کنید.در این زمان روغن را داغ کنید و زردچوبه و فلفل را تفت داده به آش اضافه کنید.

گوشت را از ظرف خارج کنید و آن را بکوبید یا ریش ریش کنید و داخل آش بریزید. آب گوشت را نیز به همراه پودر لیمو عمانی در آش ریخته و اجازه دهید تا آش شما کاملا جا افتاده و لعاب‌دار شود. روی آش را با فلفل و پودر لیمو عمانی و کمی نعنا داغ و پیاز داغ تزیین نمایید.

آموزش تهیه آش رشته



:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

اشکنه با رب انار

مواد لازم

رب انار  قدري
شكر  قدري
پياز  3 عدد
روغن  150 گرم
شنبليله  1 قاشق سوپخوري
تخم مرغ  4 عدد
آرد سفيد  2 قاشق سوپخوري
زردچوبه  1 قاشق سوپخوري
فلفل  قدري
نمك  قدري

طرز تهيه

پياز را خرد کرده با روغن در حرارت ملايم سرخ ميکنيم تا طلائي شود آرد و شنبليله را در پياز سرخ کرده کمي سرخ ميکنيم در صورت مصرف زرد چوبه آنرا اضافه مي نمائيم ، بعد 3 تا 4 ليوان آب داخل آن ميريزيم ميگذاريم مايه چند جوش بزند باندازه کافي بآن نمک و فلفل ميزنيم تخم مرغها را در ظرفي ميشکنيم . با کمي نمک مخلوط ميکنيم و کم کم در مايه اشکنه ميريزيم ، مرتب بهم ميزنيم تا تخم مرغها يکجا بسته نشوند بعد از 2 تا 3 جوش اشکنه را در ظرف ميشکنيم .
بعد به آن کمي رب انار يا آب انار اضافه ميکنيم ، باين اشکنه هم ميشود کمي شکر اضافه کرد .

طرز تهیه و آماده سازی رب انار



:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

ناکام گذاشتن حمله داعش

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پیشمرگ‌های کرد عراق با حمایت هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا توانسته‌اند بزرگترین حمله نیروهای گروه تروریستی داعش طی پنج ماه گذشته را با شکست مواجه کرده و تلفات سنگینی را به آنها وارد کنند. حملات تروریستهای داعش از چند محور در اطراف شهر موصل در شمال عراق در روز چهارشنبه آغاز شد و تا بامداد پنجشنبه به طول انجامید.

اخبار داعش

به گزارش منابع نظامی آمریکا، در جریان این حملات، هواپیماهای ائتلاف بین‌المللی به حمایت از پیشمرگ‌های کرد، نیروهای داعش را هدف بمباران قرار دادند. در این عملیات، حدود یکصد و هشتاد تن از تروریستهای داعش از پای درآمدند و نیروهای کرد نیز از کشته شدن شماری از افراد خود خبر داده‌اند.

هدف حملات روز چهارشنبه داعش، مواضع پیشمرگ‌های کرد عراق در نزدیکی موصل بود و تروریستهای داعش به منظور تصرف این مواضع به اسلحه نیمه سنگین، اتومبیل‌های بمب‌گذاری شده، راکت و بولدوزرهای زرهی مسلح بودند.

این حملات در پنج محور در مناطقی واقع در شمال غرب اربیل، مرکز کردستان عراق صورت گرفت و به گفته شورای امنیت منطقه‌ای کردستان، تروریستها با استفاده از تعدادی اتومبیل بمب‌گذاری شده، عملیاتی تهاجمی را آغاز کردند.

از جمله نقاطی که هدف حمله قرار گرفت، منطقه بعشیقه در نزدیکی موصل بود که واحدهای نظامی ترکیه اخیرا به بهانه آموزش واحدهای کرد عراقی وارد آن شدند.

به گزارش بی.بی.سی، منابع کانادایی هم گفته‌اند که در جریان درگیری‌های چهارشنبه و پنجشنبه، هواپیماهای نیروی هوایی این کشور در یک رشته عملیات علیه نیروهای داعش شرکت داشتند. به گفته این منابع، مستشاران واحد ویژه ارتش کانادا هم که برای آموزش پیشمرگ‌های کرد در منطقه به سر می‌برند در زمینه هدایت آتش پیشمرگ‌ها به آنان کمک کردند.

به گفته سخنگوی ارتش آمریکا، حملات روز چهارشنبه "سنگین‌ترین" عملیات تهاجمی داعش از تابستان به بعد بود اما پیشمرگ های کرد توانستند این حمله را با وارد کردن تلفات سنگین به این تروریستها دفع کنند.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا پس از ملاقات با مقامات کردستان عراق گفت، موافقت کرده است تجهیزات و تسلیحات جدیدی را در اختیار نیروهای کرد قرار دهد. به گفته مقامات نظامی آمریکا، این وسایل برای تجهیز دو تیپ کامل کافی است. وی همچنین گفت که در دیدار با مقامات کردستان عراق، آینده جنگ به خصوص نقش پیشمرگ‌های کرد در محاصره و بازپس گیری موصل مورد بررسی قرار گفت.

یکی از نظامیان ارشد آمریکایی در عراق گفته است که احتمال دارد که هدف از حمله روز چهارشنبه داعش، ایجاد اختلال در طرح‌های عملیاتی برای بازپس گیری موصل بوده باشد. شهر موصل، از شهرهای مهم عراق، تابستان سال گذشته توسط تروریستهای داعش تصرف شد.

داعش



:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

کباب ماهی سنگسر

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی

 

مواد لازم کباب ماهی سنگسر براي 4 نفر :

 

ماهي سنگسر -------------------------------- 5-6 تكه 100 گرمي پاك شده

گوجه فرنگي ----------------------------------- 8- 10 عدد متوسط

سير -------------------------------------------- 10 حبه

روغن زيتون ------------------------------------ 3 قاشق غذا خوري

جعفري تازه ساطوري شده -------------------- يك استكان

شويد ، ريحان و نعناع خشك ------------------ روي هم 1 قاشق غذا خوري

نمك ، فلفل ، آويشن -------------------------- روي هم 1 قاشق غذا خوري

آبليمو ------------------------------------------ نصف استكان

زعفران دم كرده -------------------------------- 2 قاشق غذا خوري

كره --------------------------------------------- 25 گرم

 

 

 

طرز تهيه سس ها :

 

1- سس اوليه براي مزه دار كردن ماهي :

 

گوجه فرنگي و سير را ميكس كنيد تا كاملا يك دست شود و به ترتيب روغن زيتون ، سبزي هاي خشك، نيمي از آبليمو ، نيمي از زعفران ، نمك و فلفل و آويشن را به مخلوط اضافه كنيد و دوباره مواد را ميكس كنيد . بعد جعفري را به سس اضافه كنيد و با چنگال سس را هم بزنيد تا مواد مخلوط شوند .

از اين مخلوط به اندازه يك استكان برداريد و كنار بگذاريد .

 

در يك ظرف لبه دار نسبتا گود تكه هاي ماهي سنگسر را بچينيد و سس آماده را روي آنها بريزيد . طوري كه تمام سطح ماهي درون سس باشد روي ظرف را يك كيسه تميز بكشيد و بگذاريد دو ساعت در يخچال بماند تا كاملا مزه دار شود .

 - سس دوم براي جلوگيري از خشك شدن ماهي هنگام كباب كردن :

 

در يك كاسه ، كره را كه قبلا به دماي محيط رسيده است به طريقه بن ماري آب كنيد و باقيمانده زعفران را با آن مخلوط كنيد و با  آبليمو خوب هم بزنيد . ( اين مخلوط هنگام كباب كردن ماهي براي جلوگيري از خشك شدن آن استفاده ميشود )

 

 

3 - سس سوم هنگام سرو  غذا :

 

همان يك استكان كه از سس اول جدا كرده بوديد !

 

 

روش كباب كردن ماهي :

 

اگر خواستيد غذا را همراه پلو سرو كنيد طی زمان مزه دار شدن ماهي فرصت مناسبي است تا پلو را آماده كنيد . معمولا انواع ماهي با سبزي پلو  سرو ميشوند .

 

بعد از اينكه ماهي ها مزه دار شدند ، آنها را از داخل سس بيرون بياوريد و بدون اينكه آنها را بشوئيد روي آنها را تميز كنيد تا سس روي آنها باعث سوختن و  خام ماندن گوشت ماهي نشود .

 

اگر ماهي را روي آتش كباب ميكنيد تكه ها را داخل توري مخصوص كباب كردن ماهي بگذاريد و روي آتش كباب كنيد .

ولي بهتر است از انواع كباب پز برقي ( يا گازي ) براي تهيه اين نوع كباب استفاده كنيد تا مطمئن شويد ماهي ها ( در واقع كباب ها ) كاملا مغز پخت شده اند .

 

براي اين روش بهتر است كباب پز را نيم ساعت قبل از شروع به كباب كردن ماهي ها روشن كنيد و بگذاريد تا كاملا داغ شود . بعد ماهي ها را روي آن بچينيد .

با استفاده از اين روش حدود يك ساعت زمان كافي است تا هر دو روي ماهي  كاملا برشته شود .

 

هنگام كباب شدن ماهي ، با يك قلموي تميز ، چند بار روي ماهي ها را با سس شماره 2 پوشش دهيد تا ماهي ها هنگام كباب شدن خشك نشوند . {هر وقت احساس كرديد كه ماهي هنوز نپخته ولي پوست روي آن در حال زيادي برشته شدن ( سوختن ) است اين كار را انجام دهيد }

 

منتظر نمانيد تا يك روي كباب كاملا برشته شود و بعد ماهي را برگردانيد . هر چند دقيقه يك بار ماهي را برگردانيد تا كباب كاملا مغز پخت شود . اين به دليل لطافت گوشت ماهي است و چربي و رطوبت كمي كه دارد . اگر صبر كنيد تا يك روي ماهي كاملا برشته شود و بعد آن را برگردانيد رطوبت ماهي كاملا كشيده ميشود و ماهي خشك ميشود ولي مغز آن خام ميماند .

 

 

بعد از كباب شدن ماهي ها پلو را در ظرف مناسب بكشيد و كباب ها را روي آن بچينيد و همراه سس شماره 3 سرو كنيد .

ميتوانيد اين كباب را بدون پلو هم ميل كنيد .

بهتر است هنگام طبخ ماهي ( به هر روشي ) پوست ماهي را از آن جدا نكنيد . به دليل اينكه پوست ماهي نوعي محافظ براي گوشت لطيف آن است و از سوختن زود هنگام و خام ماندن گوشت آن جلو گيري ميكند .

 

از اين روش ميتوانيد براي كباب كردن انواع مختلف ماهي نيز استفاده كنيد . ماهي هايي كه به طور معمول براي كباب كردن استفاده ميشوند شامل ماهي شير ، اوزون برون و قزل آلا است . البته روشهاي مختلفي براي كباب كردن ماهي وجود دارد . ولي خوب اين روش نيز در كنار ساير روشها ميتواند به عنوان  تنوع ، در برنامه غذايي شما جايي داشته باشد .

 

طعم اين كباب يك طعم بسيار خاص و جديد است كه به دليل استفاده از سير و انواع سبزي معطر بسيار سليقه اي است . در ضمن  سبك تهيه اين كباب نيز از اختراعات شخص خاله خانم است !

در نتيجه بهتر است قبل از تهيه اين خوراك، به اين نكته توجه كنيد كه ممكن است بعضي از افراد خانواده اين طعم جديد را نپسندند .

آموزش و طرز تهیه سبزی پلو با ماهی



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

آشپزی

پاستا میگو چیلی

مواد لازم

برای دو نفر

  • پاستا 200 گرم
  • کره1 قاشق سوپخوری
  • روغن زیتون1 قاشق سوپخوری
  • سیر خرد شده 4 حبه
  • پودر چیلی 1 قاشق چایخوری
  • میگو کوچک 10 الی 15 عدد
  • آبلیمو 1 قاشق سوپخوری
  • پوره یا رب گوجه فرنگی 2 قاشق سوپخوری
  • نمک و فلفل به میزان لازم

پاستا میگو چیلی

پاستا میگو چیلی


طرز تهیه

پاستا  را به همراه کمی نمک و روغن 8 تا 10 دقیقه در آب جوش ریخته تا پخته و نرم شود. تا زمانی که پاستا آماده شود، تابه‌ای را روی حرارت متوسط قرار داده، کره و روغن زیتون را درون آن ریخته و اجازه می‌دهیم تا کره ذوب شود. سپس سیر و پودر چیلی را افزوده و دو دقیقه با ترکیب روغن و کره تفت می‌دهیم. حالا میگوها را به مواد افزوده و می‌گذاریم تا سه دقیقه با مواد ترکیب شود تا بپزد. بعد پوره گوجه‌فرنگی، آبلیمو ، نمک و فلفل را افزوده و کاملا مواد را مخلوط می‌کنیم. پاستا را آبکش نموده و به همراه سس میگو گرم، سرو می‌کنیم.

آشپزی



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

تزئین هایی مختلفی از کباب ماهیتابه

 

تزئین هایی مختلفی از کباب ماهیتابه

ابتدا وسط کباب ماهیتابه یک برش گرد خورده است و اطراف آن مانند شکل برش خورده است تا مانند یک توپ شود. بعد از پخت، با برش‌ هایی از کاهو تزئین شده است.

تزئین هایی مختلفی از کباب ماهیتابه

کباب ماهیتابه به شکل سه گوش برش خورده است. بعد از پخت، برش‌ هایی از گوجه فرنگی دور کباب چیده شده و روی آن سس زرد ریخته شده است. روی کباب کمی سماق ریخته شده و در آخر یک گل رز با پوست گوجه فرنگی درست شده و روی کباب قرار داده شده است.

تزئین هایی مختلفی از کباب ماهیتابه

برنج سفید در دیس مستطیل شکل کشیده شده و بعد روی آن برنج زعفرانی ریخته شده است. کباب ماهیتابه به شکل مستطیل، برش خورده و پخته شده و روی برنج زعفرانی چیده شده است. در آخر روی کباب ها با سماق تزئین شده است.

تزئین هایی مختلفی از کباب ماهیتابه

تکه ای از سوسیس را به صورت مارپیچ برش می زنیم بعد مایه کباب ماهیتابه را مطابق شکل لای آن قرار می دهیم و آن را سرخ می کنیم. بعد از سرخ شدن، آن را با تکه هایی از گوجه فرنگی و یک خیار که به صورت مارپیچ برش خورده، تزئین می کنیم.

تزئین هایی مختلفی از کباب ماهیتابه

برنج در دیس کشیده شده و بعد روی آن برنج زعفرانی ریخته شده است. کباب ماهیتابه به شکل سه گوش پخته شده و دور دیس چیده شده است. روی کباب با سماق و برش‌ هایی از گوجه فرنگی تزئین شده و در آخر یک گل رز با پوست گوجه فرنگی درست شده و روی برنج گذاشته شده است.

تزئین هایی مختلفی از کباب ماهیتابه



:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

کوفته با سس ماست

مواد لازم

برای 6 تا 8 نفر

گوشت بدون چربی چرخ کرده - 750 گرم

سبزی جعفری و گشنیز - 500 گرم

برنج - 150 گرم (نصف لیوان)

ماست چکیده ( کیسه ای) - 500 گرم (می توانیم یک کیلوگرم ماست معمولی را در کیسه ریخته آب آن را بگیریم)

پیاز متوسط - 2 عدد

پودر کاری - 1 قاشق سوپخوری

ادویه - 2 قاشق مرباخوری

زعفران سائیده - نصف قاشق چایخوری

پیاز سرخ کرده - 2 قاشق سوپخوری

نمک بقدر کافی

روغن مایع یا جامد به اندازه کافی برای سرخ کردن کوفته ها

طرز تهیه

سبزی را تمیز کرده ، می شوئیم و در آبکش می ریزیم تا آب آن رفته وبه آسانی خرد شود . برنج را با دو لیوان آب و کمی نمک می جوشانیم ، در حدی که مغز برنج نرم شود. بعد آنرا در صافی می ریزیم تا آب آن برود . پیاز را رنده کرده ، آن را با نصفی از کاری و 1 قاشق ادویه و کمی نمک خوب مخلوط می نمائیم و گوشت را به آن اضافه کرده ، هم می زنیم و کمی مالش می دهیم تا تمام مواد کاملا مخلوط شود . برنج و سبزی را داخلگوشت می ریزیم و هم می زنیم .

اگر مایه کمی سفت بود ، 2 تا 3 قاشق آب در آن می ریزیم . باید تمام مواد با هم مخلوط شده و مایه چسبندگی پیدا کند. پیاز سرخ کرده را با بقیه کاری وادویه و 3 لیوان آب و کمی نمک و در صورت امکان 1 قرص سوپ در قابلمه کم عمق ریخته ، ظرف را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا جوش بیاید. از مایه کوفته گلوله ای به اندازه یک نارنگی متوسط بر می داریم ، دست را کمی مرطوب می کنیم و مایه را در دست می غلطانیم تا کوفته ها کاملا گرد و صاف و منظم شود. کوفته ها را در کمی آرد می غلطانیم . روغن را در تابه مناسبی می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا داغ شود.

کوفته ها را در روغن کمی سرخ می کنیم ، وقتی تمام کوفته ها آماده شد ، آنها را در آب پیاز جوشان می اندازیم . باید توجه داشت قابلمه مسطح بوده ، گنجایش یک ردیف کوفته را داشته باشد تا کوفته ها روی هم قرار نگیرند . بعد از جوش آمدن در ظرف را می گذاریم . حدود 30 دقیقه باید کوفته ها بجوشند تا مغز آن ها کاملا پخته شود. در صورتی که بعد از پختن کوفته ها آب به مقدار زیاد باقی ماند ، در ظرف را باز می گذاریم تا آب کوفته در حدود نصف لیوان بشود. زعفران را در کمی آب جوش حل کرده با کمی نمک و بقیه کاری داخل ماست می ریزیم و هم می زنیم ، اگر بخواهیم ماست خوشمزه تر شود ، نصف قرص سوپ را با کمی آب ، یکی دو جوش می دهیم و آن را با ماست مخلوط می نمائیم .

کوفته ها را در یک ردیف در ظرف مناسبی می چینیم . ابتدا آب کوفته ها را روی آن میریزیم ، بعد ماست را می ریزیم . باید کوفته ها از ماست کاملا پوشیده شود در آخر کار مقدار کمی جعفری خرد کرده روی آن می پاشیم . بهتر است ماست را جداگانه کمی گرم کنیم بعد روی کوفته ها بریزیم باید توجه داشت که ماست فقط گرم شود و نجوشد

آموزش و طرز تهیه کوفته تبریزی



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

سبزی پلو سمنان

مواد لازم :  
برنج  450 گرم
تره  200 گرم
گشنيز  200 گرم
شويد يا شبت  200 گرم
جعفري ساطوري شده  200 گرم
سير  100 گرم
گوشت ماهيچه گوسفندي  400 گرم
ماهي  400 گرم
زعفران  0.25 فنجان
زردچوبه  قدري
فلفل  قدري
نمك  قدري

 

(سبزی پلو با ماهی)

طرز تهيه :

برنج آبكش شده باشد : سبزي پلوئي ( تره , گشنيز , شيويت , جعفري , سير تازه با ساقه ) باشد , گوشت ماهيچه يا ماهي باشد , زعفران آبگرفته باشد .
سبزيها را پاك كرده و خرد مي كنيم از سير تازه با ساقه سبز آن استفاده مي كنيم هرچه سير آن بيشتر باشد خوشمزه تر مي شود , در صورت نبودن سير تازه يك كله سير را خرد و استفاده مي كنيم برنج را كه صاف كرده ايم در قابلمه ريخته و لابه لاي آن سير و سبزيجات تازه و خرد شده مي ريزيم و كمي كه دم گرفت آب , روغن و زعفران روي آن مي دهيم تا كاملا دم بكشد .
نكته : چون سبزيجات كمي آبدار هستند برنج را بايد زنده تر بردايم تا خمير نشود , سبزي پلو را با ماهيچه آبدار يا ماهي سرخ شده مصرق مي كنيم

آموزش و طرز تهیه سبزی پلو با ماهی



:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

قیمه، خورشی نذری

اگر نذر کرده‌اید امسال در یکی از روزهای عزاداری، خورش قیمه بپزید ولی نمی‌دانید چه کنید تا خورشی خوشمزه و جاافتاده از کار درآید، مراحل طرز تهیه آن را با دقت انجام دهید.
خیالتان هم راحت باشد که این خورش قیمه حتی از خورش‌های همیشگی شما لذیذتر و جاافتاده‌تر خواهد بود.
البته مواد لازم زیر برای ۸ نفر ارائه شده است. شما باتوجه به تعداد نفرات موردنظر برای نذری، این میزان را افزایش دهید.

مواد لازم


- گوشت قیمه‌ای، ۳۰۰ گرم
- لپه، ۲ پیمانه
- پیاز بزرگ، یک عدد
- لیمو عمانی، ۱۰ عدد
- زعفران ساییده‌شده، یک قاشق چای‌خوری سرخالی
- روغن مایع، به مقدار لازم
- رب گوجه‌فرنگی، یک قاشق سوپ‌خوری سرپر
- پودر دارچین، یک قاشق چای‌خوری سرخالی
- زردچوبه، یک قاشق چای‌خوری
- نمک به مقدار لازم
- سیب‌زمینی متوسط، ۴ عدد

طرز تهیه


۱) ابتدا لپه را در کاسه‌ای ریخته و خوب بشویید، سپس آن را در سبدی آبکشی کنید. گوشت را نیز بشویید و در سبدی بریزید تا آب اضافی آن خارج شود. پس از آن، پیاز را پوست کنده و به‌صورت خلالی خرد کنید. [فریزر کردن گوشت...]
۲ ) داخل قابلمه‌ای مقداری روغن بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا داغ شود. حالا پیاز خردشده را در روغن به اندازه‌ای تفت دهید تا رنگ آن طلایی شود. در حین سرخ‌شدن پیاز، یک قاشق چای‌خوری زردچوبه را اضافه کنید و هم بزنید.
۳ ) تکه‌های گوشت را به پیازداغ اضافه کنید و روی حرارت مرتب هم‌بزنید تا گوشت تفت داده شود، سپس لپه را اضافه کرده و به هم‌زدن ادامه دهید. در این زمان مقداری نمک هم اضافه کنید.
▪ نکته: علت تفت‌دادن لپه این است که پس از اضافه‌کردن آب برای پخت خورش، لپه وا نرفته و له نشود.
۴ ) بعد از حدود ۳ تا ۴ دقیقه، از تفت‌دادن گوشت و پیاز و لپه، حدود ۲ پیمانه آب جوشیده به مخلوط اضافه کنید و بگذارید روی حرارت کم اجاق‌گاز بپزد. بعد از اینکه مواد چند جوش زد، پودر زعفران که قبلا در مقداری آب جوش حل کرده بودید را به مواد اضافه کنید.
▪ نکته: برای اینکه لپه و گوشت خوشرنگ‌تر شوند، همان زمانی که لپه را به گوشت و پیازداغ اضافه کردید، محلول زعفرانی را نیز می‌توانید بیفزایید.
۵ ) در فاصله پخت گوشت و لپه، لیمو عمانی‌ها را شسته و در کاسه‌ای حاوی آب جوش کمی خیس کنید.
سپس به وسیله چنگال چند سوراخ داخل آنها ایجاد کنید و در خورش بریزید. حالا حدود ۲ ساعت صبر کنید تا خورش روی حرارت ملایم اجاق‌گاز جا بیفتد. در این فاصله، سیب‌زمینی‌ها را هم پوست کنده و پس از خلالی‌کردن در روغن سرخ کنید.
۶) در یک ظرف فلزی جداگانه، رب را در کمی روغن تفت داده، سپس به غذا اضافه کنید. به این صورت رب، رنگ بهتری در غذا ایجاد می‌کند. بعد از حدود یک ربع، پودر دارچین را بیفزایید. حالا خورش را در ظرف موردنظر بریزید و با سیب‌زمینی سرخ کرده تزئین کنید.
نکته ۱) باتوجه به اینکه رب گوجه‌فرنگی، پخت لپه و گوشت را به تاخیر می‌اندازد، آن را در مراحل آخر اضافه کنید.
نکته ۲) دارچین را نیز در مراحل پایانی پخت خورش اضافه کنید زیرا افزودن آن در مرحله اول پخت، باعث تیره‌شدن رنگ خورش می‌شود.
نکته ۳) به جای سیب‌زمینی سرخ‌کرده، از چیپس خلالی نیز می‌توانید استفاده کنید.

طرز تهیه و آماده سازی خورش قیمه مرغ



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

چند نکته در مورد رب گوجه فرنگی

۱) متاسفانه بسیاری از خانمها بعد از خرد کردن گوجه برای درست کردن رب، آب سفید آن را دور می ریزند، تا رب آنها قرمزتر شود. درصورتی که این کار بسیار اشتباهی است. چون تمام املاح معدنی لازم برای بدن داخل همان آب سفید است . در ضمن همین آب سفید مانع فاسد شدن رب می شود.
۲) برای اینکه رب شما قرمز شود آب گوجه را داخل ظرف استیل بجوشانید.
۳) روی ظرف رب ، کمی روغن آب شده بریزید تا دیگر کپک نزند
طرز تهیه و آماده سازی رب انار



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

دلمه کرفس

مواد لازم

▪ کرفس ۳ شاخه
▪ تره فرنگی یک بوته
▪ ژامبون حلقه شده ۴۰۰ گرم
▪ پنیر پیتزا ۴۰۰ گرم
▪ خامه ی زده شده ۱۵۰ گرم
▪ پودر سیر، نمک و فلفل به مقدار لازم
▪ روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

(خورشت کرفس)

طرز تهیه دلمه کرفس

ابتدا کرفس ها را خرد کرده و با آب بپزید ، طوری که فقط نرم شوند، ولی له نشوند. سپس داخل روغن کمی تفت دهید. ژامبون ها باید به شکل حلقه ای برش داده شده باشند. تره فرنگی را هم خرد کنید.
کرفس تفت داده شده را داخل ژامبون قرار داده و ژامبون را لول کنید.
ژامبون ها را داخل ظرف مخصوص فر بچینید. لابه لای ژامبون ها تره فرنگی بپاشید. خامه ی زده شده را روی ژامبون ها ریخته و پنیر رنده شده یا پودر پنیر را روی خامه بریزید. مقداری نمک ، فلفل و پودر سیر روی مواد بپاشید.
ظرف را تا زمانی که ژامبون ها طلایی رنگ شوند ، داخل فر قرار دهید.

آموزش و طرز تهیه خورشت کرفس



:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

آش میوه

مواد لازم


▪ گوشت چرخ‌کرده، ۵۰۰ گرم
▪ لوبیا قرمز، ۲۰۰ گرم [خواص لوبیا]
▪ نخود، ۲۰۰ گرم
▪ سبزی آش پاک‌شده، یک کیلوگرم
▪ پیاز متوسط، ۴ عدد [خواص پیاز]
▪ آلوی خورشی، ۲۰۰ گرم
▪ گوجه برقانی، ۲۰۰ گرم
▪ آلبالو خشکه، ۲۰۰ گرم
▪ برگه زردآلو، ۲۰۰ گرم
▪ قیسی، ۲۰۰ گرم
▪ برنج، ۱۰۰ گرم
▪ گندم پوست‌گرفته، ۲۰۰ گرم
▪ نمک و فلفل به میزان لازم
▪ پودر نعناخشک، ۲ قاشق سوپ‌خوری سرخالی [خواص نعنا]

طرز تهیه


۱) از شب قبل، نخود و لوبیا و همچنین برنج را در ظرف‌های جداگانه خیس کنید.
▪ نکته: خیس‌کردن حبوبات برای کاهش تاثیر نفاخ‌بودن آنهاست.
۲) ۲ عدد پیاز را به صورت خلالی خرد کنید و در قابلمه موردنظر برای آش، مقداری روغن بریزید و پیاز خردشده را در روغن به اندازه‌ای سرخ کنید که کمی طلایی‌رنگ شود، سپس گوشت چرخ‌کرده را همراه مقداری نمک و فلفل به پیازداغ اضافه کرده و آن‌را در روغن سرخ کنید.
۳ ) آب لوبیا و نخود را خالی کرده و حبوبات را داخل قابلمه بریزید. مقدار ۳ لیوان آب به آن بیفزایید و بگذارید تا نخود و لوبیا بپزد.
در این فاصله، گندم را در کاسه‌ای حاوی آب خیس کرده و یکی دوبار آب آن را عوض کنید. بعد از اینکه حبوبات پخته شد، گندم را اضافه کنید.
۴ ) زمان اضافه‌کردن برنج و سبزی هنگامی است که گندم نیم‌پز شده باشد. پس از ریختن سبزی و برنج، در ظرف را بگذارید و مدتی حرارت‌دادن را ادامه دهید تا سبزی هم کاملا بپزد.
ی نکته: اگر در طول پخت سبزی، آب آش کم شد، به آن آب جوشیده اضافه کنید.
۵ ) در این فاصله، میوه‌‌های خشک را داخل کاسه‌ای بریزید و پس از اضافه‌کردن مقداری آب سرد به آن، بگذارید حدود نیم‌ساعت خیس بخورد.
بعد از این مدت، میوه‌ها را داخل آش بریزید و حرارت اجاق‌گاز را کم کرده و مدتی صبر کنید تا همه مواد خوب پخته شود و آش جابیفتد.
▪ نکته: اگر شما یا دیگر اعضای خانواده‌تان طبعی شیرین‌پسند دارید، می‌توانید یک یا دو قاشق شکر نیز به آش بیفزایید.
● برای تزئین روی آش:
در یک تابه کوچک مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید سپس نعنا را اضافه کنید و کمی تفت دهید.
از طرف دیگر ۲ عدد پیاز باقیمانده را به صورت خلالی خرد کرده و در مقداری روغن سرخ کنید. بعد از آنکه آش را داخل کاسه ریختید، ‌روی آن را با نعناداغ و پیازداغ تزئین کنید.
▪ نکته: شما حتی می‌توانید مقداری از میوه‌های خشک و حتی نخود و لوبیای پخته را به صورت جداگانه نگه داشته و برای تزئین روی آش از آنها هم استفاده کنید.

آموزش تهیه آش رشته



:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

احکامی مربوط به آبها

احکامی مربوط به آبها

مذهبی(لطفا برای اطلاع از احکام دینی خود فقط به این مطالب اکتفا نکنید و به مرجع تقلید خود رجوع کنید)
این مطالب از پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) در این پست قرار داده شده است.

س : اگر قسمت پایین آب قلیلی که به‌طور سرازیر و بدون فشار به پایین می‏ریزد، با نجاست برخورد کند، آیا قسمت بالای این آب همچنان پاک باقی می‏ماند؟
ج: اگر سرازيرى آب به‌گونه‏اى باشد که جريان از بالا به پايين بر آن صدق کند، قسمت بالاى آن پاک است.
س : آیا در شستن لباسهای نجس با آب کرّ و جاری، فشردن هم لازم است و یا این ‏که بعد از زوال عین نجاست همین که آب آن را فرا گرفت، کفایت می‏کند.
ج: بايد بنا بر احتياط آن را فشار يا تکان دهند.
س : آیا در تطهیر لباس متنجّس با آب کر و جاری، فشار دادن خارج آب لازم است یا با همان فشار داخل آب پاک می‏شود؟
ج: فشار يا تکان دادن داخل آب، کافى است.
س : آیا گلیم یا فرش نجسی را که با آب لوله کشی متصل به منبع آب شهری شستشو می‏دهیم، به مجرد رسیدن آب لوله کشی به محل نجس، پاک می‏شوند یا باید آب غساله از آن جدا شود؟
ج: در تطهير با آب لوله کشى، جدا شدن آب غساله شرط نيست، بلکه به مجرد رسيدن آب به مکان نجس، بعد از زوال عين نجاست و حرکت غساله از جاى خود به وسيله دست کشيدن بر فرش در هنگام اتصال آب، طهارت حاصل مى‏شود.
س : حکم وضو و غسل با آبی که به‌طور طبیعی غلیظ است چیست؟ مانند آب دریایی که بر اثر وجود املاح فراوان غلیظ شده است، مثل دریاچه ارومیه یا موارد دیگری که غلظت بیشتری دارند.
ج: مجرد غلظت آب به سبب وجود املاح، مانع از صدق عنوان آب مطلق بر آن نمى‏شود، و براى ترتب آثار شرعى آب مطلق، صدق عنوان آن در نظر عرف کافى است.
س : آیا برای ترتب آثار کر بودن آب، علم به کر بودن آن واجب‏است یا این که بناء بر کر بودن آب کافی است؟ (مانند آب موجود در دستشوئی‏های قطار و غیره)
ج: اگر حالت سابقه کر بودن آب احراز شود، بنا گذاشتن بر کر بودن آن جايزاست.
س : در مسأله (۱۴۷) رساله امام خمینی(قدّس‏سرّه) آمده است: «در طهارت و نجاست به گفته کودک ممیز تا زمان بلوغ اعتنا نمی‏شود». این فتوا تکلیف دشواری است. زیرا به‌طور مثال مستلزم این است که پدر و مادر تطهیر فرزندشان را پس از قضاء حاجت تا سن پانزده سالگی به عهده بگیرند. لطفاً وظیفه شرعی ما را بیان فرمایید.
ج: قول کودکى که در آستانه بلوغ است در اين‌باره معتبر است.
س : گاهی به آب موادی اضافه می‏کنند که آن را به رنگ شیر در می‏آورد، آیا این آب مضاف است؟ حکم وضو و تطهیر با آن چیست؟
ج: آن آب حکم آب مضاف را ندارد.
س : در تطهیر، چه فرقی بین آب کر و آب جاری است؟
ج: هيچ تفاوتى با هم ندارند.
س : اگر آب شور جوشانده شود، آیا با آبی که از بخار آن بدست می‏آید، می‏توان وضو گرفت؟
ج: اگر آب مطلق بر آن صدق کند، آثار آب مطلق را دارد.
س : برای پاک شدن کف پا یا کفش، راه رفتن به مقدار پانزده گام شرط است. آیا این کار باید بعد از زوال عین نجاست صورت بگیرد یا پانزده گام رفتن با وجود عین نجاست کافی است؟ آیا پس از آنکه عین نجاست با پانزده گام از بین رفت، کف پا یا کفش پاک می‏شود؟
ج: کسى که بر اثر راه رفتن روى زمين، کف پا يا کفش او، نجس شده است هرگاه تقريباً به قدر ده قدم روى زمين خشک و پاک راه برود، کف پا و کفش او پاک مى‏شود مشروط به اين که عين نجاست، زائل شود.
س : آیا کف پا یا ته کفش با راه رفتن روی زمینی که آسفالت شده، پاک می‏شود؟
ج: زمين‌هاى آسفالت و يا آغشته به قير، پاک کننده کف پا يا ته کفش نيستند.
س : آیا آفتاب از مطهّرات است؟ اگر هست، شرایط مطهّریت آن چیست؟
ج: تابيدن آفتاب باعث طهارت زمين و همه اشياء غير منقول از قبيل ساختمان و چيزهايى که در آن بکار رفته مانند چوب، در، پنجره و مانند آن مى‏شود، به شرطى که عين نجاست قبلاً از آنها زائل شده باشد و در موقع تابش آفتاب‏تر باشند و به وسيله آفتاب خشک شوند.
س : لباسهای نجسی که در موقع تطهیر، آب را رنگین می‏کنند، چگونه پاک می‏شوند؟
ج: اگر رنگ دادن لباس باعث مضاف شدن آب نشود، لباسهاى نجس با ريختن آب بر آنها، پاک مى‏شوند.
س : کسی که برای غسل جنابت آب را در ظرفی می‏ریزد و در هنگام غسل قطرات آب به داخل ظرف می‏چکد، آیا موجب نجس شدن آب می‏گردد؟ و آیا مانع از تمام کردن غسل با آن آب می‏شود؟
ج: اگر آب از آن قسمت بدن که پاک است به داخل ظرف بچکد، پاک است و مانعى براى تمام کردن غسل با آن وجود ندارد.
س : آیا تطهیر تنوری که با گِل آغشته به آب نجس ساخته شده است، امکان دارد؟
ج: ظاهر آن با شستن قابل تطهير است و طهارت ظاهر تنور که خمير به آن مى‏چسبد براى پختن نان کافى است.
س : آیا روغن نجس با انجام فعل و انفعالات شیمیایی بر روی آن به‌طوری که ماده‏ی آن دارای خواص جدیدی شود، بر نجاست خود باقی می‏ماند یا این که حکم استحاله را پیدا می‏کند؟
ج: براى تطهير مواد نجس، مجرّد انجام فعل و انفعالات شيميايى که خاصيت جديدى به مواد ببخشد، کافى نيست.
س : در روستای ما حمامی وجود دارد که سقف آن مسطح و صاف است و از آن قطرات حاصل از بخار آب بر سر استحمام کنندگان می‏چکد. آیا این قطرات پاک است؟ آیا غسل بعد از چکیدن این قطرات صحیح است؟
ج: بخار حمام و قطراتى که از سقف پاک مى‏چکد، محکوم به طهارت است، و چکيدن اين قطرات بر بدن باعث نجاست آن نمى‏شود و به صحّت‏ غسل ضرر نمى‏رساند.
س : با توجه به اینکه بر اساس تحقیقات علمی، وزن آبهای فاضلاب‏ها در اثر اختلاط با مواد معدنی و آلودگی به میکرب ۱۰٪ بیشتر از وزن طبیعی آب است، اگر در اینگونه آبها در تصفیه‏خانه‏ها تغییراتی به وجود آید و به وسیله عملیات فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی، مواد معدنی آلوده و میکروبها را از آن جدا سازند. به‌طوری که بعد از تصفیه کامل از جهت فیزیکی (رنگ، بو، طعم) و از جهت شیمیایی (مواد معدنی آلوده) و از جهت بهداشتی (میکروبهای مضر و تخم انگلها) بمراتب بهداشتی‏تر و بهتر از آبهای بسیاری از نهرها و دریاها بویژه آبهایی که برای آبیاری استفاده می‏نمایند، گردد. آیا این آبها که قبل از تصفیه نجس هستند، با اعمال مذکور پاک شده و حکم استحاله بر آنها جاری می‏گردد یا آنکه پس از تصفیه هم محکوم به نجاست هستند؟
ج: در فرض مذکور با مجرد جداسازى مواد معدنى آلوده و ميکربها و غير آن از آبهاى فاضلابها، استحاله تحقق پيدا نمى‏کند. مگر اين که عمل تصفيه با تبخير آب و تبديل دوباره بخار به آب، انجام شود.
س : جايى که ساکن هستيم، بيشتر اوقات آب به واحد ما نمى‌رسد. مجبوريم موتور پمپ حبابى را دقيقاً سر راه لوله آب نصب کنيم، تا هرگاه آب ضعيف بود آنرا پمپاژ کند. مدتى است متوجه شدم که موتور داراى شير يکطرفه است و هربار حباب خود را پر کرده و زمانى‌ که آب را به بالا پمپاژ مى‌کند، توسط شير يکطرفه خود، آب شهر را قطع مى‌کند در اينصورت آب لوله ما کُر است يا خير؟
ج) اگر اتصال آن از آب شهرى قطع شود حکم آب کُر را ندارد مگر اينکه آب داخل لوله‌ها و منبعى که بدان متّصل است، به اندازه کُر باشد.
س : اگر آب محلى از تانکر تأمين مى‌شود و کسى که در حال استفاده از آب است نداند که آيا مقدار آب تانکر کُر است يا نه چه حکمى دارد؟
ج: اگر به کُر بودن آن يقين داشته و شک دارد از کُر بودن افتاده باشد، بنا را بر کُر بودن بگذارد ولى اگر نمى‌دانسته کُر بوده يا نه، نمى‌تواند احکام کُر را بر آن جارى کند.

احکام آبها



:: بازدید از این مطلب : 151
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

آموزش و طرز تهیه کوفته تبریزی

 

آشپزی

مواد لازم برای ۴-۶ نفر :

گوشت مغز ران بدون چربی      ۴۵۰ گرم
لپه                                      ۲۵۰ گرم
تره–مرزه                               ۲۰۰ گرم
سینه مرغ بدون استخوان        ۱۰۰ گرم
برنج                                    ۱ پیمانه
سیب زمینی                        ۱ عدد متوسط
پیاز                                     ۲ عدد متوسط
نمک، فلفل، زرد چوبه             به مقدار لازم


مواد لازم برای داخل کوفته :

تخم مرغ آب‌پز سفت              به تعداد کوفته‌ها
آلو خورشی خیس خورده        به تعداد کوفته‌ها
پیاز داغ                                ۱ استکان
زرشک خیس خورده               ۱ استکان
مغز گردو                               ۱ استکان

مواد لازم برای تهیه سس کوفته :

گوجه فرنگی                         ۳ – ۴ عدد
پیاز                                     ۲ عدد متوسط
آب مرغ                                ۱ لیوان
زعفران دم کرده                     ۱ استکان
نمک، فلفل، زرد چوبه             به مقدار لازم
آلو خورشی خیس خورده        به مقدار لازم
آموزش و طرز تهیه کوفته تبریزی
طرز تهیه :

برنج و لپه را جداگانه از شب قبل خیس کنید.
آب لپه را خالی کنید، یک عدد سیب زمینی را پوست بگیرید و همراه لپه با مقدار مناسبی آب، بدون نمک به مدت ۳۰ دقیقه روی حرارت ملایم با درب باز، بپزید تا سیب زمینی کاملا بپزد و لپه تقریبا پخته شود و بعد آبکش کنید و کنار بگذارید.
برنج را با دو لیوان آب، بدون نمک و با درب باز روی حرارت قرار دهید تا آب آن تقریبا کشید شود، سپس برنج را آبکش کنید و کنار بگذارید.
گوشت را دو تا سه بار چرخ کنید تا کاملا نرم شود.
لپه و سیب زمینی را همراه با هم دو بار چرخ کنید.
سینه مرغ را به صورت خام، چرخ کنید.
۲ عدد پیاز را چرخ کنید و آب آن را بگیرید.
تره و مرزه را بعد از پاک کردن و شستن داخل آبکش بگذارید تا آب آن کاملا چیده شود. بعد کاملا ریز خرد کنید (ساطوری کنید)
در کاسه جاداری، ابتدا گوشت را بریزید و مقداری نمک و فلفل روی آن بپاشید، بعد پیاز چرخ شده و آب گرفته را به آن اضافه کنید و ورز دهید تا حدی که پیاز کاملا به خورد گوشت برود.
بعد به ترتیب: نیمی از مخلوط لپه و سیب زمینی، نیمی از برنج، نیمی از مرغ و نیمی از سبزی خرد شده را اضافه کنید و کمی زردچوبه روی مواد بپاشید و مخلوط را ورز دهید تا کاملا باهم مخلوط شوند.
وقتی مواد کاملا مخلوط شدند بقیه مخلوط لپه و سیب زمینی، برنج، مرغ چرخ شده و سبزی را اضافه کنید و به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه مایه کوفته را کاملا ورز دهید تا انسجام لازم را پیدا کند.
هنگام ورز دادن مایه کوفته دقت کنید که مایه را یکدست و از یک سمت ورز دهید (چنگ زدن بیش از حد و له کردن مواد باعث می‌شود مواد از هم باز شوند).
بعد از ورز دادن مواد، بگذارید مواد به مدت ۱۵ دقیقه داخل یخچال بماند.

در این فاصله سس کوفته را آماده کنید :

در قابلمه بزرگ و جاداری مقداری روغن بریزید و صبر کنید تا روغن کمی گرم شود. پیاز را خرد کنید و با کمی زردچوبه سرخ کنید تا طلایی شود. گوجه را پوره کنید و بعد از سرخ شدن پیاز به آن اضافه کنید و مقداری نمک و فلفل به آن بزنید. حرارت را بالا ببرید تا آب گوجه کشیده شود (در این مرحله ۱ لیوان آب مرغ را همراه با ۲ لیوان آب به قابلمه اضافه کنید). حرارت همچنان بالا باشد تا آب سس بجوشد، بعد زعفران را به سس اضافه کنید و حرارت زیر قابلمه را کم کنید و درب قابلمه را ببندید تا سس غلیظ شود.
مایه کوفته را از یخچال خارج کنید و بعد از اطمینان از انسجام آن، به اندازه یک پرتقال متوسط از مایهکوفته بردارید و کمی در دست فشار دهید تا اگر آب اضافی دارد گرفته شود، کوفته را به شکل پرتقال در آورید و با انگشت وسط آن را به سمت پائین فشار دهید و کمی انگشتتان را بچرخانید تا حفره ایجاد شده کمی باز‌تر شود، یک عدد تخم مرغ آب پز سفت، مقداری زرشک خیس خورده، یک عدد آلو خورشی خیس خورده و مقداری مغز گردو را وسط کوفته قرار دهید، دوباره مقداری از مایه کوفته را روی حفره ایجاد شده قرار دهید و کوفته را با دست به صورت کروی در آورید و به آرامی میان دستان خود فشار دهید تا کاملا محکم شود (این کار باعث می‌شود که کوفته از هر نوعی که باشد، هنگام طبخ از هم باز نشود)
برای تهیه کوفته در اندازه بزرگ‌تر می‌توانید از یک کاسه در سایز مورد نظر، کمک بگیرید. به این ترتیب که کف کاسه را کمی مرطوب کنید و نیمی از مقدار مورد نظر از مایه کوفته را روی آن پهن کنید، مواد میانی را روی مایه پهن شده قرار دهید و نیمه دوم مایه را روی مواد بگذارید. کف یک دست را روی مواد قرار دهید و با دست دیگر کاسه را برگردانید. مایه کوفته به راحتی کف دست شما قرار می‌گیرد. بعد هر دو قسمت مایه کوفته را روی هم محکم کنیدو کوفته را به صورت کروی در آورید.
تمام کوفته‌ها را به هر روشی که مایل بودید پر کنید. می‌توانید تعدای کوفته را در سایز کوچک‌تر و بدون مواد میانی برای بچه‌ها، در نظر بگیرید.
درب قابلمه سس را بردارید و حرارت را کمی بالا ببرید تا سس کاملا بجوشد. بعد کوفته‌ها را با حداقل یک سانت فاصله از هم داخل سس در حال جوش قرار دهید و با قاشق مقداری از سس را روی کوفته‌ها بریزید. چند بار این کار را تکرار کنید تا مقداری از سس روی سطح کوفته‌ها بماند.
مقداری فلفل سیاه را روی کوفته‌ها بپاشید، درب قابلمه را بگذارید و حرارت زیر قابلمه را بسیار ملایم کنید.
تقریبا ۱ ساعت برای طبخ کامل کوفته‌ها زمان لازم است. طی این مدت چند بار به کوفته‌ها سر بزنید تا از اندازه بودن آب آن مطمئن شوید و نیز هر بار چند قاشق از سس کوفته روی کوفته‌ها بریزید تا علاوه بر خوشرنگ شدن روی کوفته‌ها، از خشک شدن آن‌ها نیز جلوگیری شود. بعد کوفته‌ها را در ظرف مناسب بچینید و همراه با نان سرو کنید.

آموزش و طرز تهیه کوفته تبریزی
نکات :
_  وقتی قرار باشد کوفته به صورت مجلسی تهیه شود، معمولا تمام مواد را به صورت یک یا دوکوفته بزرگ در می‌آورند و داخل کوفته‌ها را بسته به تعداد نفرات با تخم مرغ آب پز و سایر مواد پر می‌کنند.

_ برخی برای حصول اطمینان از باز نشدن کوفته، آن‌ها را جداگانه و محکم لای یک دستمال توری نازک و البته تمیز و بهداشتی قرار می‌دهند و داخل سس می‌گذارند.

_ انواعی دیگر از کوفته تبریزی ( با همین روش طبخ ولی اندکی تغییر در روش سرو ) تهیه می‌شود که به اسامی دیگری شهرت دارند. از جمله کوفته شاخدار یا کوفته مرغ (تویوخ کوفتسی) کوفته معلا (آرباب کوفتسی) و…

_ دلیل اینکه چند بار تاکید شده است که کل مواد را بدون نمک آماده کنید این است که اندازه نمک از دستتان خارج نشود و کوفته بی‌نمک یا شور نشود. بهتر است تمام مواد را بی‌نمک آماده کنید و هنگام ورز دادن کوفته نمک را اضافه کنید. برای این مقدار مواد به طور متعادل ۲ قاشق غذا خوری نمک کافی است. (مقدار ذکر شده هم برای مایه کوفته است و هم برای سس کوفته)

_ گوشتی که برای کوفته تبریزی استفاده می‌کنید بهتر است مخلوطی از گوشت مغز ران گوسفند و فیله گوساله باشد. چربی و گرمی گوشت گوسفند و سردی و یکدستی گوشت گوساله باعث می‌شود که کوفته هم خشک نشود و هم طعم بهتری داشته باشد. فقط دقت کنید که گوشت خیلی هم چرب نباشد.

_ بهتر است نسبت تره و مرزه به حدی باشد که مزه تره غالب باشد یعنی حدود ۷۰٪ تره و ۳۰٪ مرزه.

_ کوفته به خودی خود دیر هضم و سنگین است و ممکن است برای معده‌های حساس ایجاد ناراحتی کند، می‌توانید برای کم کردن سنگینی کوفته، برای افراد حساس و یا کودکان، تخم مرغ داخل آن را حذف کنید.

_ به جای این مقدار گوجه فرنگی برای تهیه سس کوفته تبریزی، می‌توانید از ۳ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی استفاده کنید. در این صورت مقدار نمک داخل کوفته را کمتر در نظر بگیرید و نمک داخل سس را کاملا حذف کنید.

چند دلیل رایج که باعث باز شدن (وا رفتن) کوفته می‌شود:
_ متعادل نبودن نسبت مواد اولیه، پختن کامل لپه، مقدار لپه بیش از حد، چرب بودن بیش از حد گوشت، درست ورز ندادن مایه کوفته، کم بودن مایع سس و پائین بودن دمای سس هنگامی که کوفته‌ها را به سس اضافه می‌کنید.

فوت مهم کوفته‌گری!
استفاده از یک عدد سیب زمینی باعث می‌شود که احتمال وارفتن کوفته به حداقل برسد! توجه داشته باشید که سیب زمینی را حتما همراه لپه چرخ کنید. اگر سیب زمینی به تنهایی چرخ شود حالت کشدار پیدا می‌کند که باعث به هم خوردن انسجام و چسبندگی مواد می‌شود.
برای اینکه مواد براحتی از چرخ گوشت رد شوند و به دیواره‌های چرخ نچسبند نیز قبل از چرخ کردن آن‌ها کمی فلفل سیاه روی آن‌ها بپاشید .


آموزش و طرز تهیه کوفته تبریزی



:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

آشپزی

مواد لازم

بادنجان سرخ شده 5 عدد 
گردو آسیاب شده 500 گرم
گوشت چرخ کرده 350 گرم 
پیاز رنده شده 1 عدد بزرگ
رب گوجه فرنگی 1 قاشق 
نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم

خورشت گردو بادنجان

خورشت گردو بادنجان

طرز تهیه

مغز گردو چرخ شده را در مقداری روغن تفت می دهیم. در این مرحله باید مرتب گردو را هم بزنیم تا نسوزد و تلخ نشود. سپس 1 لیوان آب اضافه می کنیم.
بادنجان ها را پوست می کنیم و داخل آنها را خالی می کنیم و بعد آنها را در روغن سرخ می کنیم. نصف پیاز رنده شده را با نیمی از گوشت چرخ کرده مخلوط می کنیم با  کمی نمک و فلفل و زردچوبه ورز می دهیم . بعد آنها را گلوله می کنیم و داخل روغن سرخ می کنیم. 
نیم دیگر پیاز رنده شده را داخل روغن تفت می دهیم، زردچوبه و کمی نمک و فلفل اضافه می کنیم و بعد نیم دیگر گوشت چرخ کرده را به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم و سپس رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم. 
بادنجان ها را با این مخلوط مواد پر می کنیم.بادنجان ها را در مخلوط گردو در حال جوشیدن می گذاریم. بعد از ده دقیقه گوشت های گلوله شده را اضافه می کنیم. 
این خورشت باید کم آب باشد و با شعله بسیار ملایم بپزد تا بادنجان ها له نشود. می توان در هنگام سرو غذا از چاشنی رب انار یا آبلیمو استفاده کرد.خورشت گردو و بادنجان مخصوص سمنان می باشد.

آشپزی



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

آشپزی

مواد لازم

  • اسفناج یا برگ چغندر 1 کیلوگرم
  • گوشت به مقدار لازم (مقدار گوشت بستگی به سلیقه دارد)
  • پیاز سرخ شده 2 عدد
  • جو پخته شده یک و نیم لیوان
  • کشک 1 کیلوگرم
  • پونه کوهی 1 قاشق غذاخوری

کشکبا

کشکبا

طرز تهیه

جو را بپزید و با چرخ گوشت یا مخلوط کن آن را له کنید.اسفناج را خرد کنید و بگذارید با جو له شده بپزد.سپس کشک را به آن اضافه کنید و اگر سفت بود کمی آب به آن اضافه کنید.

نعناع داغ یا پونه را هم درون آش بریزید و بگذارید با هم بجوشند و مرتب هم بزنید تا ته نگیرد.به دلیل داشتن کشک، نمک را به مقدار کمتری اضافه کنید تا آش شور نشود.بعد از پختن و جا افتادن، آش را در ظرف مناسبی بکشید و روی آن را با مقداری پیاز سرخ شده و نعناع داغ تزئین کنید.

کشکبا نوعی آش بوده که از غذاهای محلی روستای فریزهند نطنز می باشد.

آشپزی



:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

مواد لازم خورش فسنجان

گوشت چرخ‌کرده              یک کاسه ماست‌خوری

زعفران                            یک چهارم قاشق چای‌خوری

پیاز                                  دو عدد

رب انار                             یک فنجان

گردو                                ۳۰۰ گرم

نمک و فلفل                    به میزان لازم

آب                                حدود ۳ لیوان

شکر                               ۳ الی ۵ قاشق غذاخوری

با این مقدار مواد لازم به اندازه ۴ بشقاب خورش خوری از «خورش فسنجان» خواهیم داشت.

مواد لازم برای خورش فسنجان با گوشت قلقلی

دو عدد پیاز متوسط، معادل ۲۰۰ گرم. دو کاسه ماست‌خوری گردو، معادل ۳۰۰ گرم، معادل یک کاسه ماست‌خوری سر پر گردو چرخ شده.

یک فنجان رب انار، معادل ۱۵۰ گرم.

یک کاسه ماست‌خوری سر پر گوشت چرخ‌کرده، معادل ۳۰۰ گرم. نمک و فلفل به میزان لازم.

یک چهارم قاشق چای‌خوری زعفران. ۳ الی ۵ قاشق غذاخوری شکر، معادل ۶۰ الی ۱۰۰ گرم.

طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت قلقلی

یک کاسه ماست‌خوری سر پر گردوی دو بار چرخ شده، یک فنجان رب انار و حدود ۳ الی ۵ قاشق غذاخوری شکر را به آب اضافه می‌کنیم. در ظرف را گذاشته، قابلمه را روی حرارت کم می‌گذاریم و هر نیم ساعت خورش را هم می‌زنیم. بعد از ۴ الی ۵ ساعت خورش سفت می‌شود و روغن می‌اندازد.

آموزش و طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت قلقلی

یک کاسه ماست‌خوری گوشت چرخ‌کرده را با یک پیاز رنده شده و کمی نمک و فلفل ورز می‌دهیم و آن را به صورت توپ‌های قلقلی در می‌آوریم. گوشت‌های قلقلی را در خورش می‌ریزیم. می‌گذاریم خورش یک الی دو ساعت دیگر بپزد و کاملاً جا بیفتد.

 

آموزش و طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت قلقلی



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

ساندویچ مرغ

مواد لازم برای تهیه ساندویچ بزرگ مرغ

گوجه فرنگی                            چهار عدد متوسط

کاهو                                       ۱۵۰ گرم

سینه کامل مرغ                        دو عدد

پیاز                                           چهار عدد

روغن                                       نصف فنجان

زعفران                                    یک چهارم قاشق چای خوری

نان ساندویچی                         شش عدد بزرگ

با این مقدار مواد لازم به اندازه ۶ ساندویچ بزرگ از ”‌ ساندویچ مرغ “خواهیم داشت.

مواد لازم

چهار عدد گوجه فرنگی متوسط (معادل ۲۵۰ گرم)، نصف فنجان روغن (حدود ۵۰ گرم)

شش عدد نان ساندویچی بزرگ (مگ دونالد) جمعاً حدود ۴۵۰ گرم نان در یک بشقاب میوه خوری قرار دارد، چهار عدد پیاز متوسط (جمعاً معادل ۴۰۰ گرم)

دو عدد سینه کامل مرغ معادل دو کاسه ماست خوری سرپر سینه خرد کرده (معادل ۸۰۰ گرم)، یک چهارم قاشق چای خوری زعفران

۱۵۰ گرم کاهو پاک کرده (معادل ده برگ کاهو)

طرز تهیه ساندویچ بزرگ مرغ

دو عدد سینه کامل مرغ را با دو پیاز متوسط و کمی نمک، آب‌پز می‌کنیم. تا مرغ پخته شود و آب آن نیز بخار شده، به خورد مرغ برود. سپس پیاز پخته شده را دور می‌ریزیم و مرغ پخته شده را خرد می‌کنیم.

دو عدد پیاز را با نصف فنجان روغن سرخ می‌کنیم. سپس مرغ خرد شده و زعفران آب کرده را اضافه می‌کنیم. تفت می‌دهیم.

نان ساندویچی‌های گرد بزرگ را برش داده، لای هر کدام مرغ تفت داده شده، گوجه فرنگی و کاهو خرد شده قرار می‌دهیم. ساندویچ مرغ آماده می‌باشد.

آموزش و طرز تهیه ساندویچ مرغ



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

خورش قیمه مرغ

مواد لازم

۱- لپه                          ۱ پیمانه
۲- مرغ                        ۱عدد سینه مرغ یا ران مرغ
۳- آبلیمو                        به مقدار لازم
۴- رب گوجه                 ۲ قاشق غذاخوری
۵- نمک                       به مقدار لازم
۶- زردچوبه                  به مقدار لازم
۷- فلفل                        به مقدار لازم
۸- روغن                     به مقدار لازم

طرز تهیه و آماده سازی خورش قیمه مرغ

طرز تهیه قیمه مرغ

ابتدا پیاز را نگینی خرد کرده و آنها را سرخ می کنیم و رب گوجه را تفت می دهیم و فلفل و زردچوبه و را به آن اضافه می کنبم بعد از آن لپه ها را داخل ظرف میریزیم و مرغ را نیز به آن اضافه می کنیم و اجاره می دهیم کمی تفت داده شود و یعد آب را به آن اضافه می کنیم وقتی آب به چوش آمد زیر شعله را کم می کنیم بعداز یک ساعت آلو خورشتی را به آن اضافه می کنیم زمانی که مرغ و لپه پخته شوند غذای شما آماده است ۱۵ دقیقه قبل از آماده شدن غذا به آن نمک اضافه می کنیم.


نکات:
۱-بجای آلو خورشتی می توانید آبلیمو و یا لیمو می توانید استفاده کنید.
۲-زمان پخت این غذا داخل قابلمه حدود ۲تا۳ ساعت طول می کشد.
۳-مقدار برخی مواد را می توانید بنابر سلیقه خود کم با زیاد کنید(مانند رب گوجه).
۴-می توانید از دیگر قسمت های مرغ هم استفاده کنید.

 


طرز تهیه و آماده سازی خورش قیمه مرغ

 



:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

مواد لازم شامی هویج

گوشت چرخ کرده                           ۵۰ گرم
سیب زمینی                                 ۳عدد متوسط
هویج                                          ۳ عدد بزرگ
پیاز                                            ۲عدد متوسط
تخم مرغ                                     ۱عدد
آرد گندم                                     ۱قاشق غذاخوری
نمک                                          به مقدار لازم
فلفل                                         به مقدار لازم
زردچوبه                                      به مقدار لازم
روغن                                         به مقدار لازم


طرز تهیه شامی هویج

سیب زمینی و هویج و پیاز را رنده و یا چرخ می کنیم و با گوشت و آرد و تخم مرغ مخلوط می کنیم و به آن نمک و فلفل و زردچوبه را به آن اضافه می کنیم و روغن را داخل ظرف دلخواه که مناسب سرخ کردن است می ریزیم و وقتی داغ شد مواد را به شکل دلخواه داخل روغن قرار می دهیم.

 

وقتی یک طرف آن سرخ شد طرف دیگر را سرخ می کنیم.

آموزش و طرز تهیه شامی هویج

می توانید گوجه را سرخ کنید و با این غذا سرو کنید.
برای تزیین این غذا می توانید از گوجه و فلفل دلمه استفاده کنید.

 

نکات:
میتوانید در تهیه این غذا از پودر سیر و زیره نیز استفاده کنید.
این غذا را می شود در زمان کوتاه (۱۰تا ۱۵) آماده کرد.
این غذا برای ۶ تا ۸ نفر می باشد.

 

آموزش و طرز تهیه شامی هویج



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

سبزی پلو

مواد لازم

برنج 1 کیلو گرم

سبزی پلو (تره - جعفری - شبت - گشنیز - کمی شنبلیله ) 1.5 تا 2 کیلوگرم

گوشت ماهیچه 750 گرم

روغن 200 گرم

زعفران سائیده یک قاشق مرباخوری

سبزی پلو

سبزی پلو

طرز تهیه

برنج را قبلا خیس می کنیم سبزی را به دقت تمیز می نمائیم و میشوئیم داخل آبکش می ریزیم تا آب آن برود ، گوشت را جداگانه می پزیم بطوریکه بعد از پختن یک ملاقه آب داشته باشد .

سبزی را خرد می کنیم و برنج را آبکش می کنیم ولی کمی دان تر بر می داریم . ته دیگ را دو تا سه قاشق روغن آبکرده ونصف لیوان آب می ریزیم ، برنج داخل آبکش را کم کم در دیگ می ریزیم و سبزی خرد کرده را به تدریج لای برنج می پاشیم و گوشت را لای پلو می گذاریم . سه تا چهار قاشق روغن آبکرده را با آبگوشت مخلوط می کنیم ، عرق برنج را که گرفتیم ، آبگوشت و روغن را روی برنج می دهیم و برنج را در فر یا روی شعله دم می کنیم .

هنگام کشیدن پلو زعفران سائیده حل شده در آب جوش را با کمی پلو مخلوط می کنیم و روی دیس می دهیم و کمی روغن داغ کرده روی پلو می دهیم .

می شود لای سبزی پلو را هنگام دم کردن یک دسته سیر تازه تمیز کرده بگذاریم .

نکته : سبزی پلو را بدون گوشت می توان آماده نمود و می شود وقتی مغز برنج نرم شد سبزی را در دیگ بریزیم و بلافاصله دیگ را از روی آتش بر داریم و در آبکش بریزیم و مطابق دستور دم کنیم.

آموزش و طرز تهیه سبزی پلو با ماهی



:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

آش رشته

مواد لازم

نخود                                       1 پيمانه
لوبيا چيتي                              1 پيمانه
عدس                                     1 پيمانه
سبزي آشي                            1 کيلو
رشته                                     1 بسته بزرگ
نمک                                      به مقدار لازم
فلفل                                      به مقدار لازم
زرچوبه                                   به مقدار لازم
پياز                                        2عدد بزرگ
نعنا خشک شده                      به مقدار لازم
روغن                                     به مقدار لازم
آرد                                        2 قاشق غذاخوري
آب                                        به مقدار لازم

آموزش تهيه آش رشته توسط عذرا يزديان ورجاني

طرز تهيه

براي تهيه آش رشته ابتدا نخود و لوبيا شسته شده را داخل ظرف مناسبي قرار مي دهيم و آن را روي شعله قرار مي دهيم و وقتي نيمه پخته شدند عدس را به آن اضافه مي کنيم و بعد ظرفي که قرار است در آن آش بپزيم را را حاوي آب مي کنيم و صبر مي کنيم تا آب به جوش آيد و بعد سبزي خورد شده را به آن اضافه مي کنيم در ادامه بعد از پخته شدن سبزي( که حدود 10 دقيقه طول مي کشد)رشته خورد شده را به آن اضافه مي کنيم زير شعله را کم کرده تا رشته ها به خوبي پخته شوند نمک و زردچوبه را به آن اضافه مي کنيم وقتي رشته ها به حالت نيمه پخت درآمدند آرد را با يک ليوان آب مخلوط کرده تا آرد داخل آش به شکل گوله شده در نيايد به آن اضافه مي کنيم حدود 5 دقيقه بعد حبوبات پخته شده را به آن ضافه مي کنيم
در مرحله بعد پياز را خرد کرد و آن ها را سرخ مي کنيم و نعنا را به پيار داغ اضافه کرده  مي توانبم مقداري زردچوبه به آن اضافه مي کنيم تا رنگ زيبايي به آن دهد و آن ها را نيز به آش اضافه ميکنيم و حالا آش آماده شده است

نکات
1-بهتر است حبوبات را از شب قبل خيس کنيم و اجازه دهيم که خيس بخورد
2-براي صرف کردن مي توانيد از کشک,آبغوره,رب انار,سرکه,قرقوروت و… استفاده کرد
3-در صورت دوست داشتن و مقدور بودن برايتان مي توانيد از سير داغ هم استفاده کنيد
4-مي توانيد مقداري نعنا داغ و پياز داغ براي سرو غذا روي ميز يا سفره بياوريد
5-مقدار لازم مي تواند ميزان دلخواه شما باشد و مقدار مواد را مي توانيد با سليقه خود کم و زياد کنيد

 

آموزش تهيه آش رشته



:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

رب انار

طرز تهيه

براي تهيه رب انار,به يک ديگ يا قابلمه اي نيازمند هستيم.به اندازه ي نيازمان انارها را مي شوييم مثلا10 کيلو و داخل سبدي قرار مي دهيم
انارها را داخل ظرف تميزي دون(دانه دانه)مي کنيم مقداري از آب آن را ميگيريم بعد مابقي دانه هاي انار را داخل ظرفمان مي ريزيم و بعد روي شعله گاز با آتش قرار مي دهيم تا به چوش بيايد و بايد در حين پختن رب انارمان آن را هم بزنيم تا ته نگيرد بعد از پخته شدن دانه ها, سبدي را درب قابلمه مناسب قرار مي دهيم و دانه هاي انار چوشيده شده را داخل آن سبد مي ريزيم و آنها را با وسيله مناسبي مانند گوش کوب که دستمان نسوزد آنها را له کرده تا تمامي گوشت دانه ها گرفته شود و فقط تفاله هاي آن باقي بماند و آب انار گرفته شده را روي آنها مي ريزيم تا مابقي گوشت دانه وارد ظرف زير سبد شوند ,بعد قابلمه زير سبد که حاوي گوشت و آب انار است را روي حرارت قرار مي دهيم تا چوشيده شود و سفت شود و رب انار شما آماده مي شود

طرز تهيه و آماده سازي رب انار

تذکر:گوشت و آب انار را هم بزنبد تا رب ته نگيرد چرا که باعث تلخ شدن رب مي شود

منبع :مادربزرگ مدير سايت ميهن گرام

طرز تهيه و آماده سازي رب انار



:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

آشپزی

کباب سینه مرغ ساتای یا چیکن ساتای یک غذای تایلندی بوده که در نوع خود بسیار لذیذ می باشد.این کباب را می توان در کنار آنانس کبابی سرو نمود که به آن chicken satay pineapple هم می گویند.

مواد لازم

  • خامه ترش  2/3 پیمانه 
  • ریحان تازه دو قاشق غذاخوری
  • شکر قهوه‌ای 1 قاشق غذاخوری 
  • کره آب شده 1 قاشق غذاخوری 
  • ادویه تایلندی 1 قاشق چایخوری 
  • سیر رنده شده  1 حبه 
  • آناناس تازه 1 عدد
  • روغن 
  • سینه مرغ بدون استخوان 450 گرم
  • برنج پخته شده 2 پیمانه 
  • فلفل قرمز تازه

کباب چیکن ساتای

کباب چیکن ساتای


طرز تهیه

برای تهیه سس تایلندی مخصوص این کباب، در یک کاسه کوچک، خامه ترش، ریحان تازه خرد شده، شکر قهوه‌ای، کره، ادویه تایلندی و سیر را با یکدیگر مخلوط کنید و کنار بگذارید.
سر و ته آناناس را بگیرید. آن را از وسط دو نیم کنید و نیمه‌ها را به برش‌های کوچک تقسیم کند. روی آنها روغن بمالید و کنار بگذارید.
مرغ‌ها را خرد کنید و آنها را به سیخ‌های چوبی بکشید.
برای کباب کردن، کباب‌پز را با حرارت ملایم روشن کنید. مرغ‌ها را 10 تا 12 دقیقه روی آن کباب کنید تا کاملا مغزپخت شوند. البته باید در میانه مراحل پخت، روی هر دو طرف آنها سس بمالید.
آناناس‌ها را نیز 6 تا 8 دقیقه کباب کنید.
آنها را روی برنج پخته شده قرار دهید و سرو کنید. می‌توانیذ با فلفل قرمز و ریحان خرد شده تازه نیز روی آنها را تزئین کنید.

آشپزی



:: بازدید از این مطلب : 141
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

ساندویچ همبرگر

مواد لازم برای ساندویچ بزرگ همبرگر

گوجه فرنگی                        چهار عدد متوسط

نان ساندویچی                     پنج عدد بزرگ

همبرگر آماده طبخ                یک بسته پنج تایی

کاهو                                    ۱۵۰ گرم

روغن                                  نصف فنجان

با این مقدار مواد لازم به اندازه ۵ ساندویچ بزرگ از ”‌ ساندویچ همبرگر “خواهیم داشت.

چهار عدد گوجه فرنگی متوسط (معادل ۲۵۰ گرم)، نصف فنجان روغن(حدود ۵۰ گرم)

پنج عدد نان ساندویچی گرد بزرگ (مگ دونالد) جمعاً حدود ۳۵۰ گرم نان در یک بشقاب میوه خوری قرار دارد، یک بسته پنج تایی همبرگر آماده طبخ (جمعاً معادل ۵۰۰ گرم)

۱۵۰ گرم کاهو پاک کرده (معادل ده برگ کاهو) کاهو خرد شده در یک بشقاب خورش خوری قرار دارد.

طرز تهیه ساندویچ همبرگر

همبرگر آماده طبخ را در روغن داغ شده سرخ کرده، همراه کاهو خرد شده، و گوجه فرنگی رنده  شده، لای نان ساندویچی گرد بزرگ (مگ دونالد) قرار می‌دهیم. ساندویچ آماده می‌باشد.

ساندویچ کوچک همبرگر

گوجه فرنگی                      دوعدد متوسط

نان ساندویچی                   پنج عدد کوچک

همبرگر آماده طبخ              یک بسته پنج تایی

کاهو                                  شش برگ

روغن                                 نصف فنجان

با این مقدار مواد لازم به اندازه ۵ ساندویچ کوچک از ”‌ ساندویچ همبرگر “خواهیم داشت.

دو عدد گوجه فرنگی متوسط (معادل ۱۲۰ گرم)، نصف فنجان روغن(حدود ۵۰ گرم)

پنج عدد نان ساندویچی کوچک (جمعاً حدود ۲۵۰ گرم) نان در یک بشقاب میوه خوری قرار دارد، یک بسته پنج تایی همبرگر آماده طبخ (جمعاً معادل ۵۰۰ گرم)

صد گرم کاهو پاک کرده (معادل شش برگ کاهو) کاهو خرد شده در یک بشقاب خورش خوری قرار دارد.

همبرگر آماده طبخ را در روغن داغ شده سرخ کرده، همراه کاهو خرد شده، و گوجه فرنگی رنده شده، لای نان ساندویچی گرد کوچک قرار می‌دهیم. ساندویچ آماده می‌باشد.

آموزش و طرز تهیه ساندویچ همبرگر



:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

رب پلو شیراز

مواد لازم :
برنج يک کيلو، رب انار يک ليوان، گردو يک ليوان، کشمش نصف ليوان، شکر به اندازه کافی (بستگی به ترشی مزه رب دارد )، پياز بزرگ دو عدد، روغن

طرز تهيه:
پيازها را خلال کرده سرخ می نمايند . بعد ازسرخ شدن، کشمش و گردو را با آن تفت می دهند. رب انار و شکر را جوشانده و دو قاشق روغن به آن اضافه می کنند.

مقداری آب را به جوش آورده و برنج ها را که از چند ساعت قبل خيس کرده اند در آب جوش می پزند و به صورت چلو دم می کنند. قبل از آن که برنج کاملاً دم بکشد آن را از روی اجاق برداشته با کفگير ( اسم ) کم کم به داخل چلو صافی (ترش باله ) ريخته ، از محلول رب و شکر کم کم به آن اضافه کرده، مخلوط می کنند. سپس برنج را در ديگ يا قابلمه ريخته، باقيمانده رب و شکر را به آن می افزايند . وقتی که بخار اطراف برنج را پوشاند ، کشمش و گردو و پياز داغ را وسط آن گذاشته ، دم می کنند . کمی بعد رب پلو حاضر و آماده است .

طرز تهیه و آماده سازی رب انار



:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

 

شامي ترش

مواد لازم

براي 6 تا 8 نفر:
?گوشت چرخ کرده بدون چربي: 500 گرم
? پياز متوسط رنده شده: 2 عدد
? آرد نخودچي: 200 گرم
? ريحان، جعفري، گشنيز ريز خرد شده: 3 قاشق سوپ خوري
? زرد چوبه: يک قاشق چايخوري
? پودر تخم گشنيز: يک قاشق چايخوري
? هويج متوسط: 5 عدد
? شکر: يک قاشق چايخوري
? آب: 2 ليوان
? رب گوجه فرنگي: 2 قاشق سوپ خوري
? آبليمو: يک سوم ليوان
? دارچين: يک قاشق چايخوري
? سيب زميني ريز پخته: 200 گرم
? روغن مايع: 3 قاشق سوپ خوري
? نمک و فلفل: به مقدار لازم
? ليموترش: براي تزئين

طرز تهيه

هويج‌ها را به صورت حلقه حلقه خرد مي‌کنيم و در قابلمه‌اي با کمي آب، شکر، آبليمو، روغن مايع و کمي نمک مي‌پزيم. گوشت چرخ کرده، پياز رنده شده، آرد نخودچي، 2 قاشق سوپ خوري از سبزي ها، زردچوبه، پودر تخم گشنيز، پودر پوست ليموترش، نمک و فلفل را با هم مخلوط مي‌کنيم و خوب ورز مي‌دهيم. از مواد به اندازه يک گردو برمي‌داريم و در ماهيتابه‌اي سرخ مي‌کنيم. شامي‌ها را پس از سرخ کردن به ماهيتابه بر مي‌گردانيم و اجازه مي‌دهيم تا همراه با 2 ليوان آب، هويج‌هاي پخته ، رب گوجه فرنگي، آبليمو و دارچين به مدت 20 دقيقه روي حرارت ملايم و با درپوش بپزد.

آموزش و طرز تهیه شامی هویج



:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

خورشت کرفس

مواد لازم

گوشت ماهيچه بدون استخوان نيم کيلوگرم

کرفس 3 تا 4 عدد

پياز سرخ کرده 3 تا 4 قاشق سوپ خوري

روغن 3 تا 4 قاشق سوپ خوري

آبليمو يک استکان

زعفران سائيده 1 قاشق مرباخوري

نمک و فلفل

خورش کرفس

طرز تهيه

گوشت را تکه تکه خرد مي کنيم و مي شوييم و با پياز سرخ کرده و 3 تا 4 ليوان آب مي گذاريم بپزد بعد ساقه هاي سفت کرفس را با برگ هاي سبز آن جدا مي کنيم و کنار مي گذاريم. سپس ساقه هاي ترد کرفس را به طول دو بند انگشت ميبريم و مي شوييم و با 3 تا 4 قاشق روغن کمي سرخ مي کنيم و داخل گوشت مي ريزيم تا کرفس نيز پخته شود ولي زياد له نشود .

نمک و فلفل و آبليمو و زعفران ساييده را در خورش مي ريزيم و مي گذاريم خورش آهسته بجوشد و جا بيافتد.

مي شود خورش کرفس را مانند عکس با نعناع و جعفري آماده کرد که در اين صورت 2 عدد کرفس درشت و نيم کيلو نعناع و جعفري کافي است.

نعناع و جعفري را بايد خرد کرد و کمي سرخ نمود و با کرفس داخل خورش ريخت . و به جاي زعفران مي شود کمي رب مصرف نمود .

در صورت مصرف نعناع و جعفري به زعفران يا رب گوجه فرنگي احتياج نيست . فقط آبليمو بايد به خورش زد.

آموزش و طرز تهیه خورشت کرفس



:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

خورشت بامیه

مواد لازم

گوشت با استخوان - 750 گرم
باميه - 750 گرم
رب گوجه فرنگي - دو قاشق سوپخوري
آبليموي تازه - دو تا سه قاشق سوپخوري
پياز سرخ كرده - دو قاشق سوپخوري
نمك و فلفل - به ميزان لازم

خورشت باميه

خورشت باميه

طرز تهيه

پياز داغ را آماده كرده و گوشت را به آن اضافه مي‌كنيم حدود سه دقيقه تفت داده، سپس دو تا سه ليوان آب به آن اضافه كرده و مي‌گذاريم گوشت بپزد.

 باميه‌ها را پس از تميز كردن و شستن (نبايد زياد باميه‌ها را كوتاه كرد، كافي است كمي چوب‌هاي ته آن را بگيريم) در ظرفي حاوي آب جوش كه كمي نمك به آن اضافه كرده‌ايم ريخته و پنج دقيقه مي‌جوشانيم، سپس در صافي ريخته تا آب اضافه آن برود.

 پس از اين كه گوشت پخت رب، آبليمو، نمك و فلفل را به خورش اضافه كرد، باميه‌ها را در خورش ريخته و مي‌گذاريم پنج دقيقه ديگر بجوشد تا خورش آماده شود.

آموزش و طرز تهیه خورشت بامیه



:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

خورش فسنجان با رب ازگيل

مواد لازم

رب ازگيل يك پيمانه
گردوي چرخ‌شده يك و نيم پيمانه
گوشت چرخ‌شده بوقلمون 500 گرم
پياز رنده‌شده دو عدد
زعفران و نمک و فلفل و شکر به ميزان لازم
آلو خورشي 10 عدد

خورش فسنجان با رب ازگيل

خورش فسنجان با رب ازگيل

طرز تهيه

پياز را در روغن تفت داده، سپس به آن گردوي چرخ‌شده اضافه مي‌كنيم و آن را هم كمي تفت مي‌دهيم. رب را اضافه كرده و مقداري آب ريخته و مي‌گذاريم كاملا به روغن بيفتد. وقتي كه خورش به جوش افتاد به گوشت بوقلمون پياز رنده شده، نمك و فلفل اضافه كرده و آن را به صورت قلقلي يا توپي در آورده، سرخ مي‌كنيم و درون خورش مي‌ريزيم. نيم ساعت مانده به سرو غذا زعفران را هم به آن اضافه مي‌كنيم.

نكته: توجه داشته باشيد رب ازگيل تقريبا شيرين است اگر تمايل به خورش شيرين نداريد مقداري آبليمو استفاده كنيد. براي به روغن افتادن بيشتر خورش هر از چند گاهي به آن خرده‌هاي يخ اضافه كنيد تا كاملا به روغن بيفتد.

آموزش و طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت قلقلی



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

آشپزی

 

ته‌چين مرغ

مواد لازم
برنج: يک کيلوگرم
مرغ: متوسط يک عدد
ماست: 750 گرم (معادل يک ليوان)
روغن: 350 گرم
زرده تخم‌مرغ: چهار عدد
زعفران ساييده: دو قاشق چايخوري
نمک و ادويه به مقدار مورد نياز

طرز تهيه


گوشت مرغ را با مقداري آب و نمک و ادويه بپزيد. هنگامي که مرغ پخت و حدود يک استکان آب آن باقي ماند، آب مرغ را جدا کنيد و پس از درآوردن استخوان‌هاي آن، مرغ را به قطعات کوچک‌تر تقسيم کنيد. زعفران را در مقدار کمي آب گرم حل کنيد و آن را با دو زرده تخم‌مرغ، تمام ماست و مقدار کمي نمک و فلفل مخلوط کنيد و مرغ پخته شده را حداقل به مدت سه تا چهار ساعت در مخلوط ماست داخل يخچال بگذاريد. برنجي را که از قبل خيس کرده‌ايد بجوشانيد و آبکش کنيد. دو عدد زرده تخم‌مرغ، 150 گرم روغن (ذوب شده) و نصف مخلوط ماستي را که مرغ را در آن خوابانده بوديد با دو تا سه کفگير برنج مخلوط کنيد و در ته ديگ يا قابلمه بريزيد و با ته قاشق آن را صاف کنيد. مقداري مرغ به صورت يک لايه نازک روي ته ديگ بچينيد و نيمي از پلو را روي آن بريزيد. بقيه مرغ را روي برنج بچينيد و بقيه برنج را نيز روي مرغ بريزيد و سطح مرغ را با برنج بپوشانيد.
آب مرغ را با يک قاشق چايخوري زعفران مخلوط کنيد و روي برنج بريزيد. سطح برنج را با کفگير کمي فشار دهيد تا برنج کمي فشرده شود. باقيمانده مخلوط ماست را روي برنج بريزيد و سه تا چهار قاشق غذاخوري روغن را ذوب کنيد و روي برنج بريزيد و آن را دم کنيد. بعد از يک ساعت و نيم ته‌چين آماده است. پس از دم کشيدن، به سرعت قابلمه را در ديس وارونه کنيد تا ته‌چين به شکل قالبي خارج شود. اگر ته‌چين به شکل قالبي در نيامد، مي‌توانيد ابتدا آن را با چاقو به چهار قسمت تقسيم کنيد و سپس در ديس بگذاريد.

آموزش و طرز تهیه ته دیگ زعفرانی مرغ



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

آشپزی

کباب تلخون

مواد لازم


? گوشت چرخ کرده
? پياز 1 عدد
? سير 1عدد
? تلخون چند شاخه
? نمک و زردچوبه به ميزان لازم


طرز تهيه


اول يه دونه پياز و يه حبه سير و چند شاخه تلخونو با هم ريختم توي آسياب و کاملا خردشون کردم. بعد با گوشتم و نمک و زردچوبه مخلوط کردم و خوب ورز دادم. بعد به اندازه گردوهاي بزرگ از گوشتم جدا کردم و زدم سر سيخهاي چوبي و خواباندم ته ظرف. البته من يه سرخ کن تفال دارم که چند کار انجام مي ده. سرخ کن و پلوپز و بخار پزه. که ماهيتابه سرخ کنش از جنس چدنه. خيلي چيز خوبيه. هم جنسش و هم شيارهاي روي سطحش مانع مي شه که چيزي بهش بچسبه. شما مي تونيد کف ماهيتابه هاي تفلون يا چدن بذاريد. با حرارت کم بايد بگذاريد تا کاملا مغز پخت بشه. و مرتب برشون گردونيد تا کاملا سرخ بشن. مي تونيد حتي سر سيخ هم نزنيد و مثل شامي همينطوري سرخشون کنيد. البته يادتون باشه که در ظرفتونو بذاريد و تا کبابتون خودشو کاملا نگرفته برش نگردونيد. درست کنيد تا ببينيد چه بويي داره.

آموزش و طرز تهیه کباب ماهیتابه ای



:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

خورش قيمه با گوشت چرخ کرده

مواد لازم


? لپه 2 استکان
? گوشت چرخ کرده 250گرم
? ليمو عماني 4 عدد
? پياز متوسط اعدد
? رب گوجه فرنگي 2 قاشق غذاخوري
? آب 2 تا 3 ليوان
? نمک فلفل زردچوبه دارچين زعفران


طرز تهيه


ابتدا بمدت نيم تا 1 ساعت لپه را ميخيسانيم.
پياز را بسيار ريز خرد کرده و به ان نمک و زردچوبه اضافه نموده و سرخ ميکنيم تا طلايي شود. به پياز طلايي شده، گوشت را اضافه نموده و تفت ميدهيم .در ماهيتابه را گذاشته تا گوشت کمي ديگر تفت داده شود حال به اين مواد لپه خيس داده شده و ليمو عماني که از چند جا سوراخ شده و رب گوجه اضافه نموده و تفت ميدهيم.به مواد آب را اضافه کرده و بعد از جوش آمدن آب شعله را ملايم کرده تا خورش بپزد.
نيم ساعت قبل از پايان کار نمک فلفل زردچوبه و زعفران را اضافه ميکنيم.
براي تزيين روي خورش ميتوانيم از سيب زميني سرخ شده يا بادمجان سرخ شده ويا گوجه فرنگي سرخ شده استفاده کنيم.
اين خورش با برنج ميل ميشود.

طرز تهیه و آماده سازی خورش قیمه مرغ



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

احکامی پیرامون نماز و روزه دانشجویان و روحانیون

احکامی پیرامون نماز و روزه دانشجویان و روحانیون

مذهبی:نماز جزء واجبات دین اسلام است که دارای احکامی می باشد در مواقعی نماز واجب باید به حالت شکسته خوانده شود که در این حالت نماز ظهر و عصر و عشا از چهار رکعت به دو رکعت تغییر کرده و باید دو رکعت خوانده شود و در تعداد رکعت نماز صبح و مغرب تغییری ایجاد نمی شود و نماز صبح ۲ رکعت و نماز مغرب ۳ رکعت خوانده می شود.(لطفا برای اطلاع از احکام دینی خود فقط به این مطالب اکتفا نکنید و به مرجع تقلید خود رجوع کنید)
این مطالب از پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) در این پست قرار داده شده است.

س ۶۵۲: دانشجویانی که هر هفته حداقل دو روز برای تحصیل مسافرت می‏کنند و یا کارمندانی که هر هفته برای کارشان سفر می‏کنند، چه حکمی دارند؟

با توجه به اینکه آنها هر هفته مسافرت می‏نمایند، ولی امکان دارد به خاطر تعطیلی دانشگاه یا کارشان به مدت یک ماه در وطن اصلی خود بمانند و در خلال آن مدت مسافرتی نمی‏کنند، آیا بعد از گذشت یک ماه که سفر خود را دوباره آغاز می‏کنند، نمازشان در سفر اول طبق قاعده شکسته و بعد از آن تمام است؟
ج: در سفر برای تحصیل علم، حکم نماز و روزه مبنی بر احتیاط است(۱). اعم از اینکه سفرشان هفتگی باشد یا روزانه. ولی کسی که برای کار آزاد یا اداری، مسافرت می‏کند، اگر بین وطن یا محل سکونت و محل کارش هر ده روز حداقل یک مرتبه رفت و آمد نماید، باید از سفر سوم به بعد نماز خود را تمام بخواند و روزه او هم صحیح است، و اگر بین دو سفری که برای کار کردن می‏‌رود، ده روز در وطن یا جای دیگری بماند، در سفر اولی که بعد از اقامت ده روزه برای کار کردن می‏رود، نمازش شکسته است و نمی‏‌تواند روزه بگیرد.

(۱): افرادی که چنین وضعیتی دارند، با مراعات شرایط می‌توانند به فتوای مجتهد دیگر رجوع کنند و در صورت عدم رجوع، مقتضای احتیاط جمع است.
س ۶۵۳: دبیر شاغل در شهرستان رفسنجان می‏باشم با توجه به پذیرفته شدن در مرکز عالی ضمن خدمت و مأموریت به تحصیلی آموزش و پرورش، سه روز ابتدای هفته را در شهرستان کرمان اشتغال به تحصیل دارم و بقیه ایّام هفته را در شهرستان خود به خدمت مشغولم، نظر حضرتعالی در مورد احکام نماز و روزه اینجانب چه می‏باشد، آیا حکم دانشجو بودن بر ما جاری است یا خیر؟
ج: اگر مأمور به تحصیل هستید نماز شما تمام و روزه صحیح است.
س ۶۵۴: اگر یکی از طلاب علوم دینی قصد داشته باشد تبلیغ را شغل خود قرار دهد، آیا با این فرض می‏تواند در سفر نماز خود را تمام بخواند و روزه هم بگیرد؟ اگر شخصی برای کاری غیر از تبلیغ و ارشاد یا امر به معروف و نهی از منکر مسافرت نماید، نماز و روزه‏اش چه حکمی دارد؟
ج: اگر عرفاً تبليغ و ارشاد يا امر به معروف و نهى از منکر شغل و کار او محسوب شود، در سفر براى انجام آن کارها حکم مسافرى را دارد که به خاطر شغل و کارش سفر مى‏کند، و اگر زمانى براى کارى غير از ارشاد و تبليغ مسافرت کرد، در آن سفر مانند ساير مسافران نمازش شکسته است و روزه او صحيح نيست.
س ۶۵۵: کسانی که مدت غیر معیّنی مسافرت می‏کنند مانند طلاب علوم دینی که برای درس خواندن به حوزه علمیه می‏روند و یا کارمندان دولت که برای کار به مدت غیر معیّنی به شهری اعزام می‏شوند، نماز و روزه این افراد چه حکمی دارد؟
ج: بر محل تحصيل يا کار حکم وطن مترتب نيست، مگر آنکه آنقدر آنجا بمانند که عرفاً وطن آنها محسوب شود.
س ۶۵۶: طلبه علوم دینی در شهری که وطن او نیست زندگی می‏کند، اگر قبل از قصد اقامه ده روز می‏دانسته و یا قصد داشته که به‌طور هفتگی به مسجدی که بیرون شهر واقع است برود، آیا می‏تواند قصد اقامت ده روز کند یا خیر؟
ج: هنگام قصد اقامت، قصد رفتن به کمتر از مسافت شرعى به مدت شش، هفت ساعت در مجموع ايام اقامت ضرر به صحّت‏ قصد اقامت نمى‏زند و تشخيص اينکه مقصدى که قصد رفتن به آنجا را دارد، آيا داخل در محل اقامت هست يا خير، موکول به نظر عرف است.

احکامی پیرامون نماز و روزه دانشجویان و روحانیون



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 آذر 1394 | نظرات ()