سبزی پلو میگو
نوشته شده توسط : atefeh

آشپزی

سبزی پلو میگو


مواد لازم

برنج  3 پیمانه
سبزی پلویی  1 استكان
پیاز 1 عدد
سیر 2-3 حبه
گوجه فرنگی 2-3 عدد
میگو پاك كرده  300 گرم
سركه سفید 2 قاشق غذا خوری
شوید + جعفری خرد شده 2 قاشق غذا خوری
زعفران دم كرده نصف استكان
كدو نگینی خرد شده نصف استكان
فلفل دلمه ای خرد شده نصف استكان
نمك ، فلفل ، آبلیمو به مقدار لازم

طرز تهیه

برنج را از چند ساعت قبل با كمی آب و نمك خیس كنید . در یك قابلمه مناسب ، آب و نمك جوش بیاورید و بعد آب برنج را خالی كنید و برنج را به آب در حال جوش اضافه كنید و بعد از اینكه مجددا آب جوش آمد ، سبزی پلو را به برنج اضافه كنید و بعد به صورت كته یا آبكش برنج را دم كنید .
بعد از پاك كردن میگو * در یك قابلمه تا دو سوم آب + یك قاشق چایخوری نمك و دو قاشق غذا خوری سركه بریزید و بگذارید كاملا بجوشد . میگو ها را داخل آب در حال جوش بیندازید و بعد از اینكه كمی صورتی رنگ شدند آنها را آب كش كنید و بگذارید سرد شوند .
پیاز را نگینی ریز خرد كنید و در تابه ای كمی روغن بریزید و تفت دهید تا طلایی شود ، سیر را رنده كنید و به پیاز اضافه كنید و همراه زرد چوبه كمی تفت دهید و بعد میگو ها را اضافه كنید و خوب دو طرف میگو را تفت دهید .
گوجه را میكس كنید و داخل تابه بریزید كمی حرارت زیر تابه را زیاد كنید تا آب گوجه ها كشیده شود .
بعد از اینكه كمی سس غلیظ شد ، كدو و فلفل دلمه ای نگینی خرد شده را همراه شوید و جعفری ساطوری شده به تابه اضافه كنید و مواد را كاملا هم بزنید . ( دقت كنید كه میگو ها در اثر هم زدن له نشوند ) نیمی از زعفران دم كرده را به سس بیفزائید و حرارت را بسیار ملایم كنید و درب ظرف را بگذارید تا مواد كاملا بپزند و مزه دار شوند .
بعد از اینكه مواد كاملا پختند ( آب آنها كشیده شد و رنگ میگو ها كاملا برگشت ) نمك و فلفل آن را اندازه كنید ، به مقدار دلخواه آبلیمو داخل آن بریزد و هم بزنید .
برنج را در ظرف مناسب بكشید و لابه لای آن را با سس میگو پر كنید و مقداری از میگو ها را روی پلو بچینید و سرو كنید .

استفاده از سركه سفید برای جوشاندن میگو ، برای از بین بردن بوی میگو است . اگر خیلی به بوی میگو حساس نیستید ، جوشاندن میگو در آب و نمك كفایت میكند . ولی اگر خیلی حساس باشید برای از بین بردن بوی میگو ، از یك شاخه خرد نشده كرفس و یك برگ بو درسته نیز استفاده كنید و بعد از آب كش كردن میگو ، كرفس و برگ بو را از آن جدا كنید و دور بیندازید . البته طعم و بوی خود كرفس و برگ بو را نیز باید در نظر داشته باشید !
كلا جوشاندن میگو در ابتدای طبخ این قسم از خوراك به دلیل بالا بردن مقاوت بافت میگو و سفت شدن گوشت لطیف آن است . برای درست كردن سایر خوراك با میگو ( تن پورا ، پفكی ، سوخاری و ... ) نیازی به جوشاندن میگو نیست . به دلیل اینكه میگو بعد از جوشیدن سفت میشود و به شكل حلقه ای در می آید .
بهتر است اندازه فلفل دلمه ای و كدو بسیار ریز تر از نگینی معمولی باشد . چون در صورت درشت بودن اندازه آنها ، هنگام میل كردن غذا مزه آنها با مزه میگو تداخل ایجاد میكند . بهتر است بعد از خرد كردن كدو و فلفل دلمه ای آنها را ساطوری خرد كنید . دقت كنید كه كدو و فلفل دلمه ای هنگام ساطوری كردن آب نیندازند .
از قارچ سرخ شده نیز در سس میگو برای این پلو میشود استفاده كرد . در این صورت قارچ را كوچكتر از اندازه میگو خرد كنید و جداگانه با مقداری كره و آبلیمو تفت دهید و 10 دقیقه قبل از آماده شدن سس میگو، قارچ ها را به آن اضافه كنید .
برای عطر و طعم بهتر سس میگو ، همراه شوید و جعفری خرد شده از یك قاشق غذا خوری مخلوط انواع سبزی معطر ( ریحان ، مرزه ، گشنیز ، نعناع و ... ) نیز میتوانید استفاده كنید . دقت كنید كه اندازه سبزی معطر به حدی نباشد كه مزه میگو را كاملا تحت تاثیر قرار دهد .
از این سس میتوانید برای تهیه انواع خوراك ( غیر از میگو پلو ) نیز استفاده كنید .
میتوانید پلو را بدون سبزی نیز دم كنید ولی استفاده از این مقدار كم سبزی پلو هنگام دم كردن برنج به دلیل ایجاد سازگاری بین طعم برنج و طعم سس میگو است . در هر صورت استفاده از سبزی پلو هنگام دم كردن پلو كاملا اختیاری است .

آموزش و طرز تهیه سبزی پلو با تن ماهی قالبی

 





:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 13 آذر 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: