احکام سفر
نوشته شده توسط : atefeh

مذهبي | احکامي در رابطه با مسافت شرعي | احکام

احکامي در رابطه با مسافت شرعي

مذهبي.(لطفا براي اطلاع از احکام ديني خود فقط به اين مطالب اکتفا نکنيد و به مرجع تقليد خود رجوع کنيد)
اين مطالب از پايگاه اطلاع‌رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمي سيدعلي خامنه‌اي (مد‌ظله‌العالي) در اين پست قرار داده شده است.

احکام سفر


(طريقه خواندن نماز شب )

س15? ابتداي مسافت شرعي کجاست؟ آيا از محله‌اي است که انسان در آن‌جا ساکن است يا از آخر شهر و روستا؟ و پايان مسافت شرعي كجاست؟ آيا ابتداي شهر است يا مكان و مقصد داخل شهر؟
ج) مسافت شرعي از آخر شهر مبدأ تا اول شهر مقصد محاسبه مي‌شود.
س16? با توجه به فتواي امام خميني(ره) مبني بر وجوب قصر نماز و افطار هنگام سفر به هشت فرسخي، اگر مقدار رفتن کمتر از چهار فرسخ باشد، ولي در بازگشت، به علت مشکلات راه و نبودن ماشين، مجبور به پيمودن مسافتي بيش از شش فرسخ شود، آيا بايد نماز را شکسته خواند و روزه را افطار کرد؟
ج) اگر رفتن کمتر از چهار فرسخ باشد و مسير بازگشت هم به مقدار مسافت شرعي نباشد، نماز تمام و روزه صحيح است.
س17? من از اهالي اصفهان هستم و مدتي است که در دانشگاهي در شاهين شهرکه از توابع اصفهان است مشغول به کارم، و فاصله بين اصفهان و شاهين شهر کمتر از مسافت شرعي (در حدود بيست کيلومتر) است، ولي تا دانشگاه که در اطراف شاهين شهر واقع شده، بيشتر از مسافت شرعي (در حدود بيست و پنج کيلومتر) است. با توجه به اين‌که دانشگاه در شاهين شهر است و راه من از وسط شهر عبور مي‏‌کند، ولي مقصد اصلي من دانشگاه است، آيا مسافر محسوب مي‏‌شوم يا خير؟
ج) اگر فاصله بين دو شهر کمتر از چهار فرسخ شرعي باشد، حکم سفر مترتّب نمي‏‌شود.
س18? اگر شخصي براي چندين سال در چهار کيلومتري وطنش باشد و هر هفته به خانه‏اش برود، هنگامي که اين شخص به محلي مسافرت کند که فاصله آن با وطنش بيست و پنج کيلومتر و با مکاني که چندين سال در آن درس خوانده است، بيست و دو کيلومتر است، نماز او چه حکمي دارد؟
ج) اگر از وطنش به آن‌جا مسافرت کند، نماز قصر است.
س19? تقريباً پايان هر هفته، همسر و دو دخترم را براي تحصيل به مدرسه‌اي در خارج از لندن مي‌برم؛ وطن من داخل لندن است؛ از خانه تا محدوده شهر لندن 5/ 7 مايل [تقريباً 12 كيلومتر] است، ولي قبل از خارج شدن از محدوده شهر 5/ 13 مايل ديگر دور شهر مي‌گرديم و سپس از محدوده شهر خارج مي‌شويم، بعد از آن 5/ 4 مايل بايد به سمت مقصد برويم و لذا از خانه تا محل مدرسه 5/ 25 مايل مسير دارد. آيا نماز من در آن‌جا قصر است و يا بايد احتياطاً هم قصر و هم كامل بخوانم؟
ج) حرکت در داخل شهر لندن و يا خارج شهر در داخل محدوده ما بين شهر و حدّ ترخّص آن، جزو مسافت حساب نميشود و مسافت 5/ 4 مايل از محدوده شهر تا مقصد، مقدار مسافت شرعي نيست؛ بنابراين نماز شما تمام است.

آموزش نماز شب  , آموزش نماز شب

 





:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 بهمن 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: