شيرين پلو
نوشته شده توسط : atefeh

شيرين پلو

آشپزي

مواد لازم

مرغ 1 کيلوگرم يا گوشت بدون استخوان پخته شده گوسفند 800 گرم

پياز متوسط 2 عدد

برنج 750 گرم

کره 100 گرم

خلال بادام 1 پيمانه

خلال پسته 1 پيمانه

خلال پوست پرتقال و پوست نارنج خشک 4/3 پيمانه

زعفران 1 قاشق چايخوري

شکر 1.5 پيمانه

آب 2 پيمانه

نمک و روغن به ميزان لازم


طرز تهيه شيرين پلو

ابتدا خلال پوست پرتقال و نارنج را دو بار در آب جوشانده و آن را به مدت 6 ساعت در آب خنک قرار داده و دو بار آب آنرا عوض کرده تا مزه تلخ آن گرفته شود.پس از آن خلال پوست پرتقال و نارنج را در سبد يا صافي ريخته تا آب آن گرفته شود.

دو پيمانه آب و شکر را مخلوط کرده و کمي بجوشانيد سپس خلال پوست پرتقال و نارنج که قبلا تلخي آن را گرفته ايد به شربت حاصل اضافه نماييد و مدتي صبر کنيد تا چند جوش بزند و طعم شيرين شربت به خلال ها نفوذ کند.

ظرف شربت و خلال پوست پرتقال را برداشته و بگذاريد تا خنک شود،خلال بادام و خلال پسته را آب بکشيد و داخل ظرف شربت و پوست پرتقال بريزيد.

برنج را در آب به مدت دو ساعت خيس نماييد.

پيازها را خرد کرده و در ماهيتابه با روغن سرخ نماييد تا رنگ آن طلايي شود.تکه هاي مرغ را به پياز داغ اضافه نموده و کمي دو طرف آن را سرخ مي کنيم.نمک،فلفل و 50 گرم کره به همراه يک ليوان آب به مرغ اضافه کرده و مي گذاريم تازماني که نصف ليوان آب باقي بماند مرغ بپزد و بعد از آن استخوان هاي مرغ را جدا نماييد.به جاي مرغ مي توان از گوشت پخته شده بره استفاده نمود.

برنج خيس شده را طبخ کرده و سپس مانند پلوي ساده آبکش کرده، روغن در کف ديگ ريخته و ته ديگ را با چند کفگير برنج بوشانيد.سپس روي آن تکه هاي مرغ را بچينيد و با کفگير سوراخدار خلال ها را از شربت بگيريد و روي مرغ ها يا گوشت بپاشيد.

باقيمانده برنج را روي مواد بريزيد و 50 گرم کره را آب کرده به همراه آب مرغ باقيمانده و زعفران روي آن بدهيد و بگذاريد روي حرارت ملايم تا بپزد.

بعد از پخت شيرين پلو آن را در ديس کشيده و روي آن را با يک لايه برنج زعفراني بپوشانيد و با باقيمانده خلال ها ديس شيرين پلو را تزئين نماييد. در صورت لزوم مي توانيدکمي هم دارچين روي آن بپاشيد و يا از زرشک هم براي تزئين استفاده نماييد.

آموزش آشپزي





:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 بهمن 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: